انواع سنگ برای ساخت راه پله

انواع سنگ برای ساخت راه پله باید دوام و مقاومت بسیار زیادی داشته باشد، زیرا راه پله، مکانی که افراد زیادی از روی آن رفت و آمد می‌کنند. بنابراین باید ساختار بادوامی را به خود اختصاص داده باشد.

سنگ موردنظر برای ساخت راه پله، اولین نکته برای یک ساخت استاندارد است. کاربرد سنگ برای ساخت و ساز بسیار زیاد است، معماران برای قسمت راه پله و ساخت آن، نسبت به استفاده از سنگ با کیفیت و مرغوب، دقت زیادی به خرج می‌دهند. افزایش دقت و توجه نسبت به سنگ موردنظر برای راه پله، از نظر رنگ، زیبایی و مرغوبیت آن است.

سنگ‌های زیادی برای ساخت راه پله در مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی وجود دارد،  از جمله سنگ موردنظر و با کیفیت که بیشترین کاربرد را در بین سنگ‌های دیگر به خود اختصاص داده است به نام سنگ گرانیت است.

این مدل از سنگ، کاربرد بسیار زیادی در ساخت راه پله، با توجه به دوام و مرغوبیت آن است.

کاربرد سنگ در صنعت ساختمان‌ گسترده است، سنگ‌های ساختمانی، با توجه به کاربرد آن‌ها، دارای مصرف‌های بیشماری از خود می‌باشند. با این حال، آشنایی برای استفاده از سنگ با توجه به کاربرد آن، جلوگیری از عدم بروز مشکل در مراحل بعدی از ساخت و ساز است.

راه پله ساختمانی

انواع سنگ برای ساخت راه پله

هر مدل از سنگ مرغوب، باید از نظر مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی استاندارد باشد. هر نوع شرایط آب و هوایی و جغرافیایی محدود به یک منطقه، در عملکرد یک سنگ، تاثیر بسیار زیادی دارد.

در این مرحله، سنگ با توجه به کاربرد آن، مقاومت متفاوتی را نیز از خود نشان می‌دهد. بهترین نوع سنگ، سنگی که در برابر آب و شرایط آلودگی، ضربه، فشار و حتی ساییدگی از خود مقاومت بسیار بالایی را نشان دهد.

انواع سنگ برای ساخت راه پله عبارت است از:

  1. سنگ گرانیت
  2. سنگ مرمر
  3. سنگ کوارتزیت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سنگ گرانیت

گرانیت، از مدل‌های متفاوت در ساختار سنگ است. این مدل از سنگ، از مقاومت و استحکام بسیار زیادی برخوردار است. سنگ گرانیت، درخشندگی و شفافیت بسیار بالا و چشمگیری را از خود نشان داده است.

بنابراین سنگ گرانیت، در دسته بندی بهترین نوع سنگ‌ها قرار گرفته است. سنگ گرانیتی، به دلیل عدم وجود آهک در ساختار داخلی خود، مقاومت بسیار زیاد با طراحی ایده آلی را برای راه پله به وجود آورده است. نکته قابل توجه در رابطه با سنگ و عدم مقاومت آن، درصد آهک بالای آن است.

افزایش آهک، منجر به مقاومت و استحکام پایین آن می‌شود. سنگ گرانیتی، در برابر مواد اسیدی بسیار مقاوم و مستحکم است. برای تمیز و شستشو سنگ‌ها، ابتدا باید نسبت به قابلیت تحمل پذیری آن‌ها دقت زیادی را به خرج داد. برخی از سنگ‌ها، در ساختار خود، تحمل پذیری اندکی را در برابر مواد شیمیایی دارند.

بنابراین ساییدگی بیشماری برای این مدل از سنگ به وجود می‌آید. اما ساختار سنگ گرانیت، به شدت در برابر انواع ساییدگی و تغییرات آن، از خود مقاومت حداکثری را نشان می‌دهد. نفوذ پذیری در برابر آب، خود فاکتور دیگر برای سنگ مناسب راه پله است. سنگ گرانیت، با توجه به عدم نفوذ پذیری آب در خود، مناسب برای هر نوع شستشویی است. مشکل ساییدگی برای سنگ گرانیت وجود ندارد.

تمامی فاکتور‌های فوق برای سنگ گرانیت، آن را مناسب در جهت استفاده در راه پله می‌نماید. بیشتر محیط‌های صنعتی، از سنگ گرانیت، برای ساخت راه پله استفاده می‌کنند.
البته سنگ گرانیت، دارای رنگ بندی بسیار متفاوتی است. رنگ بندی‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توان در بخش‌های متفاوتی از ساختمان از آن‌ها استفاده کرد.

رنگ‌های موجود برای سنگ گرانیت شامل:

  • رنگ صورتی
  • خاکستری
  • قهوه‌ای
  • سبز

البته بروز این نوع از رنگ‌ها در سنگ گرانیت، وجود مواد معدنی در آن است. حتی از سنگ گرانیت برای طرح‌های دیگری نیز می‌توان استفاده کرد که شامل:

  • بخش آشپزخانه
  • کفپوش
  • سنگفرش
  • روکش برای دیوار

راه پله داخل ساختمان

2. سنگ مرمر

نوع دیگری از سنگ برای ساخت راه پله، با نام مرمر شناخته می‌شود. به طور کلی کاربرد سنگ مرمر برای معماری بسیار زیاد است.
این مدل از سنگ، در ساختار خود، دارای دو عنصر است که شامل:

  • کلسیت
  • دولومیت

از مشخصات سنگ مرمریت مقاومت و استحکام بالا در برابر هوازدگی است. سنگ مرمر، به دلیل طول عمر بالا، برای طراحی اولیه در ساخت راه پله بسیار مناسب است.
سنگ مرمر از دسته سنگ‌های محبوب و مورد توجه سازندگان ساختمان است. سنگ مرمر، در برابر باران اسیدی مقاومت بسیار بالایی دارد.

البته بهره وری از این نوع سنگ در قسمت بیرونی ساختمان، مناسب است. سنگ مرمر، با توجه به هزینه اندک آن، برای ساخت راه پله استاندارد است. البته قیمت نهایی و تعیین کننده برای سنگ ساختمانی، با توجه به قیمت روز تخمین زده می‌شود. این روز‌ها، چالش بسیار عظیمی در روند ساخت و ساز وجود دارد.

3. سنگ کوارتزیت

مدل دیگری از سنگ، کوارتزیت نام دارد. این سنگ، سختی و مقاومت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. با توجه به این که این نوع سنگ با گرانیت همواره اشتباه گرفته می‌شود.
با توجه به این موضوع، میزان ساییدگی آن نیز اندک است. سنگ کوارتزیت، از دانه‌های کوارتز و سلیس تشکیل شده است.

رنگ‌های بی نظیری که برای این مدل از سنگ وجود دارد شامل:

  • خاکستری روشن
  • خاکستری تیره
  • نقره ای

از نظر ساختار ظاهری سنگ کوارتزیت، زبر و حالت بلوری به خود دارد. بنابراین استفاده از آن در ساخت راه پله، می‌تواند گزینه مناسبی برای ساخت‌های مسکونی باشد.
حتی از این نوع سنگ‌ها، برای ساخت راه پله در ادارت و سازمان‌ها نیز استفاده می‌شود. از سنگ کوارتزیت، برای ساخت بنا‌های دیگری نیز استفاده می‌شود که شامل:

  • تونل
  • پل
  • نمای داخلی
  • نمای بیرونی

استفاده از سنگ مناسب برای راه پله، توسط معماران سازنده یک بنا، در بیشتر موارد، توجه به ماندگاری سنگ است. راه پله، مکانی که نسبت به بخش‌های دیگر ساختمان، باید سالیان سال، دوام و ماندگاری خود را حفظ نماید. یک سنگ مرغوب و با کیفیت برای ساخت راه پله، باید در برابر آب از خود مقاومت بسیار زیادی را نشان دهد. در این مرحله، مقاوم سازی در برابر آب، می‌تواند این نوع از سنگ را مناسب برای ساخت قرار دهد.

سنگ استاندارد و مناسب برای ساخت یک ساختمان باید فاکتور‌های زیر را در خود داشته باشد که شامل:

  • عدم شکستگی در آن
  • جلوگیری از پوسیدگی
  • دچار ساییدگی نشود

موارد فوق، نکات مهم برای سنگ موردنظر و انتخاب آن در ساخت راه پله ساختمانی است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *