کاربرد سنگ مرمر برای معماری

سنگ مرمر با توجه به مراحل متفاوتی در فرایند‌های زمین، از زمان‌های گذشته، در قسمت پوسته زمین به وجود می‌آید. به صورت طبیعی، ساختار شکل یافته برای سنگ مرمر، از فشار موجود بر روی سنگ آهک است.
سنگ آهک، فشار بالایی را از میزان حرارت و همین طور ناخالصی‌های موجود دریافت می‌کند. بنابراین فسیل و میزان ناخالصی‌های موجود در سنگ آهک، با توجه به فشار بر روی آن، از بین می‌روند. به این صورت، ساختار سنگ مرمر به وجود می‌آید. کاربرد سنگ مرمر برای معماری و ساخت و ساز فوق‌العاده است.

ناخالصی‌هایی که در سنگ آهک بر روی سنگ مرمر، ترکیبات معدنی تاثیرگذار می‌باشند. البته وجود مواد معدنی، تاثیرگذار بر روی رنگ موجود در سنگ مرمر است. سنگ مرمر، با رنگ پذیری بسیار بالا، در بخش‌های متفاوت ساخت و ساز استفاده می‌شود.

البته در بیشتر موارد، از این مدل سنگ، در قسمت داخلی آن استفاده می‌شود. با توجه به ترکیب‌های متفاوت برای سنگ مرمر، کلیست و ماده معدنی، کربنات کلسیم، از اجزای تشکیل دهنده آن است.

سنگ ساختمانی مرمریت درجه یک دارای شفافیت بسیار بالا و ساختار صاف و یکدستی است. برای صاف و یکدست سازی سطح سنگ مرمر، آن را صیقل می‌دهند. البته شفافیت بیش از اندازه و درخشندگی قابل توجه برای سنگ مرمریت، آن را بهترین نوع سنگ کاربردی در ساخت و ساز کرده است. حتی از سنگ مرمر، برای مجسمه سازی نیز استفاده می‌شود.

دیزاین آشپزخانه با سنگ مرمر

کاربرد سنگ مرمر در بخش داخلی ساختمان چیست؟

از ناگفته‌های موجود برای مشخصات سنگ مرمریت میزان شستشو آن است. برای شستن سنگ مرمر، باید از مواد غیر اسیدی استفاده کرد. سنگ مرمر، به مواد اسیدی، به شدت حساسیت نشان می‌دهد. گاهی اوقات، سنگ مرمر، حل شدگی بالایی را در برخورد با مواد اسیدی از خود نشان می‌دهد.

البته عامل‌های طبیعی نیز بی تاثیر بر روی تغییر حالت برای ساختار سنگ مرمر نیستند. به طور مثال، تغییر در شرایط آب و هوایی و یا حالت پذیری دما، می‌تواند بر روی ساختار سنگ مرمر تاثیرات بسزایی را از خود نشان دهد.
عامل‌هایی که می‌توانند بر روی ساختار سنگ مرمر تاثیر داشته باشند شامل موارد زیر است:

  • دمای هوا
  • باران و باد
  • آلاینده‌ها

البته از زمان‌های گذشته تا به امروز، بهره وری از ساختار سنگ، در بخش‌های داخلی و خارجی یک ساختمان بوده است. اما این روز‌ها، استفاده از سنگ مرمر، در بخش‌های بیرونی و خارجی ساختمان، کاربرد خود را از دست داده است. برای بخش بیرونی ساختمان باید از مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی سنگ‌هایی بادوام بالا خریداری کنید.

بنابراین به شکل قابل توجهی، استفاده از سنگ مرمر به شدت کاهش یافته است. سنگ مرمر در برابر شرایط جوی از خود مقاومت بسیار اندکی را نشان می‌دهد. بنابراین میزان فرسایش و عدم دوام و ماندگاری سنگ مرمر، بسیار اندک است.

رنگ بندی سنگ مرمر

در ساختمان سازی، تنوع در رنگ بندی در هر محصول ساختمانی، شکل و بافت تازه‌ای را برای ساختمان به وجود می‌آورد. در این مرحله، رنگ‌های متنوع و متفاوت برای سنگ مرمر، با توجه به مواد داخلی آن است.
مواد داخلی در سنگ مرمر، از خالص‌ترین آن‌ها سنگ آهک است. سنگ آهک، بدون ناخالصی، تداعی کننده رنگ سفید است. در این مرحله، بهره وری از ناخالصی‌هایی مانند اکسید آهن، می‌تواند منجر به تغییر رنگ در ساختار سنگ مرمر شود.

حتی رنگ بندی‌های دیگری را نیز برای سنگ مرمر به وجود می‌آورد که شامل:

  • رنگ زرد
  • نارنجی
  • صورتی
  • قرمز

اما مواد معدنی دیگر در ساختار سنگ مرمر، مانند خاک رس، رنگبندی سنگ مرمر را از سفید به سمت خاکستری متمایل می‌کند. برای تیره سازی رنگ خاکستری در سنگ مرمر، از مواد دیگری استفاده می‌شود که شامل بیتومینوس است.

این ماده، منجر به روند رنگ مرمر به سمت سیاهی است. ماده دیگر برای دریافت رنگ سبز از سنگ مرمر به عنوان ناخالصی در این مدل از سنگ، سرپانتین است.
این ماده، با وارد سازی به سنگ مرمر، تغییر رنگ بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. در بیشتر موارد رنگ سبز را از با ورود این نوع ناخالصی مشاهده می‌کنیم.

یک تکه سنگ مرمر

کاربرد سنگ مرمر برای قسمت بیرونی و داخلی ساختمان

سنگ مرمر در گذشته و تا به امروز، به عنوان بهترین نوع سنگ شناخته شده است. این نوع سنگ، در بنا‌های تاریخی به شدت یافت می‌شود.
بنابراین مشاهده سنگ مرمر در بافت‌های قدیمی، نشان از قدمت این سنگ در میان انواع سنگ‌های امروزی است.

سنگ مرمر، به سادگی در هر مکانی قابلیت دسترسی بسیار آسانی دارد. ظاهر زیبا و شکیل آن، به عنوان مصالح ساختمانی تزئینی، پوشش خیره کننده‌ای را در یک بنا به وجود می‌آورد.

کاربرد سنگ مرمر برای ساختمان قدمتی دیرینه دارد، بخش‌هایی که در یک ساختمان از سنگ مرمر استفاده می‌شود عبارتند از:

دیوار‌های داخلی و خارجی برای منزل

  • پوشش کف
  • دکوراسیون
  • پله
  • سنگ فرش

از ویژگی دیگر برای سنگ مرمر، خاصیت تراش پذیری بالای آن است. به طور مثال، برای برش آن در قسمت‌های متفاوت یک ساختمان، تراش پذیری آسانی را برای این مدل از سنگ می‌توان ایجاد کرد. سنگ مرمر، زیبایی فوق العاده‌ای را به یک بنا می‌دهد.

این زیبایی منجر به استفاده از آن جدای ساخت یک بنا، بلکه به صورت استفاده در سازه‌های دیگر است. سازه ‌هایی که چشم نواز و مطلوب هستند. حوض‌های مرمر یا به عبارتی استفاده از مجسمه‌های مرمری، برای یک بنا، بسیار زیبا است. برای ساخت سازه‌های لاکچری و نوین، استفاده از سنگ مرمر، بسیار زیاد است.

این نوع سنگ، ساخت بسیار شفاف و درخشانی را برای مجسمه به وجود می‌آورد. در گذشته مجسمه‌های کاربردی در یک بنای مجلل، درخشان و شفافیت نداشتند. بنابراین درصد زیبایی موجود برای این مدل از مجسمه‌های ساده به شدت کاسته می‌شد.

اما استفاده از سنگ مرمر برای ساخت مجسمه برای بخش داخلی ساختمان، آن را متمایز از سنگ‌های دیگر می‌کند. برای ساخت خانه‌های مدرن، بهره وری از سنگ لاکچری مرمر، بسیار مناسب و ایده آل است. این روز‌ها، با توجه به افزایش قیمت در مصالح ساختمانی، هزینه سنگ مرمر و استفاده از آن نیز به شدت افزایش یافته است. بنابراین برای خرید سنگ مرمر، باید به قیمت روز دقت داشت.

این روز‌ها، قیمت‌ها در بازار پخش عمده مصالح ساختمانی دارای نوسانات بسیار زیادی به خود می‌باشند. زیبایی و شکیلی سنگ مرمر، آن را از انواع سنگ موجود در ساختمان سازی، متمایز می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *