ویژگی انواع نبشی‌ها

نبشی‌ها در ساختمان به عنوان یک قطعه فلزی در سازه‌های فلزی به کار می‌روند. مهم‌ترین ویژگی انواع نبشی‌ها متصل کردن دو قطعه فلزی به یکدیگر است. در حقیقت نبشی‌ها برای اتصال پل‌ها به ستون‌ها و صفحات به ستون‌ها به کار می‌روند. همچنین از نبشی‌ها برای ساخت خرپا استفاده می‌شود.
در واقع نبشی‌هایی که خرد شده یا شکسته شده اند بیشترین کاربرد را در آسانسور سازی دارند به این نوع نبشی‌ها، نبشی لقمه گفته می‌شود.

انواع نبشی در ساختمان از لحاظ شکل ظاهر

انواع نبشی در ساختمان از لحاظ شکل ظاهر عبارتند از:

  • نبشی بال مساوی
  • نبشی اسپیرال
  • نبشی بال نامساوی

نمونه‌های مختلفی نبشی وجود دارد. یکی از پرکاربردترین آن‌ها نبشی آهنی است. این مدل نبشی بیشترین کاربرد را در ساخت و ساز دارد و جزء مصالح پر فروش در مراکز پخش عمده مصالح ساختمانی به شمار می‌آید.
نبشی‌ها در مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند. به صورت کلی نبشی‌ها به دو گروه بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند. تفاوت نبشی‌ها به جزء شیوه تولید آن‌ها در سایز بال‌های آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع نبشی

1. نبشی بال مساوی

در این نوع نبشی بال‌ها هم اندازه و عمود به یکدیگر می‌باشند. از لحاظ شکل ظاهری این نبشی شباهت زیادی به L یا V انگلیسی دارد. تصور کنید که نبشی 50×50×50 داریم که از دو فاکتور 50×50 سایز و دو بال نبشی و فاکتور 5 ضخامت نبشی را نمایش می‌دهد.

در صورتی که نبشی از دو بال مساوی تشکیل شده باشد. به عنوان مثال L100 به اندازه بال‌های نبشی بال مساوی طول 100 میلیمتر است که در هنگام انتخاب نبشی می‌توانید آن را بر روی نبشی ببینید.

2. نبشی اسپیرال

این نوع نبشی از لحاظ ظاهری دارای بال مساوی است که به دو شیوه فابریک و پرسی ارائه می‌شود. این نوع نبشی از بسیار منعطف و کاربردی است همچنین طول عمر بالایی دارد.
نبشی اسپیرال بال مساوی در سایزهای 2×20×20 تا 50×50×50 تولید و عرضه می‌شود.

نبشی بال نامساوی

3. نبشی بال نامساوی

یکی از انواع نبشی در ساختمان، نبشی بال‌های نامساوی است. به این صورت که طول یکی از بال‌ها نسبت به دیگری تا حدی بزرگ‌تر است؛ به همین دلیل به این نوع نبشی، نبشی بال نامساوی گفته می‌شود. از لحاظ ظاهری شبیه به حرف L انگلیسی است.

به عنوان نمونه نبشی بال مساوی 120×80×10 نشان می‌دهد که سایز بال بزرگ تر 120 و سایز بال کوچک‌تر 80 است. استانداردهای نبشی بال نامساوی نظیر ST37، ST52، ST44 است.

انواع نبشی در ساختمان از لحاظ شیوه تولید

انواع نبشی در ساختمان از لحاظ شیوه تولید عبارتند از:

  1. نبشی فابریک و پرسی
  2. نبشی آلومینیومی
  3. نبشی کرنربید

نبشی‌ها به جزء از لحاظ ظاهری از نظر شیوه تولید با همدیگر متفاوت هستند. نبشی‌ها به دو شیوه پرشی و فابریک تقسیم بندی می‌شوند.

نبشی آلومینیومی

1. نبشی فابریک و پرسی

شیوه تولید نبشی پرسی که از ورق است در حالی که شیوه تولید نبشی فابریک از شمش می‌باشد. فرایند تولید نبشی پرسی از دستگاه رول فرمینگ استفاده می‌شود که ورق‌های فولادی برش خورده را پرس می‌کند.

با توجه به سرعت بالای این دستگاه می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعداد بالایی از این نوع نبشی‌ها را تولید و ارائه نمود. البته زمانی این کار عملی خواهد شد که شمش‌های نبشی فابریک داخل کوره از قفسه‌های مخصوص عبور کنند؛ سپس مقطع آن‌ها کاهش یابد در نهایت به نبشی تبدیل شوند.
مدل‌های مختلفی از نبشی به بازار فروش عمده مصالح ساختمانی ارائه می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. نبشی آلومینیومی

نبشی آلومینیومی یکی از انواع نبشی در ساختمان است که از جنس آلومینیوم ساخته شده است که به دو روش پرسی و فابریک تولید می‌گردد.

از ویژگی‌های نبشی آلومینیومی می‌توان به پایین بودن وزن، مقاومت بالا در برابر خوردگی و ساییدگی، قابلیت تجدیدپذیر بودن و غیره را دارد. همچنین از این نوع نبشی برای خطوط انتقال برق، ساخت پل‌های شهری، صنایع هوایی و دریایی، انواع سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نبشی کرنربید

3. نبشی کرنربید

نبشی کرنربید یکی از مهم‌ترین انواع نبشی در ساختمان محسوب می‌شود که در ساخت کناف بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد مصرف نبشی کرنربید در دیوارها، ستون‌ها و سقف کاذب و سایر بخش‌های دیگر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نبشی کرنربید از لحاظ ساخت و جنس مدل‌های مختلفی دارد.

به عنوان مثال از لحاظ جنس می‌توان به کاغذی، گالوانیزه، پلاستیکی اشاره کرد. همچنین از لحاظ سازه‌ای این نبشی در اشکال مختلف C، U و کرنر تراز، سقفی L25 ،CD60 و UD28 تقسیم بندی می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *