انواع خاک در ساخت و ساز

انواع خاک در ساخت و ساز به جنس خاک و دسته بندی آن بستگی دارد. در ساخت و ساز گذشته، گودبرداری و یا به عبارتی ساختار فونداسیون دار برای یک سازه، اصلأ مطرح نبود.

اما با گذشت زمان، برای ساخت بنا‌های مستحکم و مقاوم، از شاخص گودبرداری استفاده شد. حتی پدیده‌های دیگری از مصالح ساختمانی نیز، به وجود آمدند.

مصالح ساختمانی پرکاربرد برای ساخت یک بنا، میلگرد است که جزء مصالح ساختمانی پر متقاضی مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی به شمار می‌آید، میلگرد به عنوان اسکلت بندی ایده آل در ساختمان سازی استفاده می‌شد.

اما در این میان، یک مورد مهم به نام خاک وجود داشت. خاک در ساخت بنا، نقش مهمی را ایفا می‌کند. در اصل، پایه ریزی یک بنا، بر روی زمین اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، برای ایجاد زیرساخت مناسب، باید ابتدا از خاک شروع کرد.

در این میان خاک، نوع و طبقه بندی متفاوتی را به خود اختصاص داده است. انواع خاک در ساخت و ساز می‌تواند بر روی طراحی و همین طور هزینه‌های اجرایی تاثیر زیادی داشته باشد.

دو دست پر از خاک

انواع متفاوت خاک در ساخت و ساز و عملکرد آن

انواع خاک به عنوان مصالح ساختمانی، با توجه به کاربرد آن‌ها در ساخت یک بنا، در دسته بندی مشخص قرار داده می‌شوند. در این دسته بندی، شرایط فیزیکی خاک به شدت مطرح است.
البته برخی از انواع خاک از شرایط فیزیکی خاصی نیز برخوردار نیستند و اما کاربرد فراوانی را از خود به جا گذاشته‌اند.

از جمله مشخصات خاک، می‌توان به دانه‌های آن اشاره کرد. دانه‌های خاک، یک مشخصه بارز برای استفاده از آن است. اندازه خاک می‌تواند دارای قطر‌های متفاوتی با توجه به نوع خود باشد که البته در دسته بندی موجود برای خاک، قطر آن در اندازه‌های متفاوت در یک لیست قرار می‌گیرد. در میان طبقه بندی‌های موجود برای انواع خاک، می‌توان به خاک رس اشاره کرد.

خاک رس، از بهترین و تاثیرگذار‌ترین نوع خاک بشمار می‌آید. ویژگی خاک رس این است که رفتار متفاوتی را از خود نسبت به خاک‌های دیگر نشان می‌دهد.
در نتیجه برای خاک رس، عملکرد‌های متفاوتی نیز در ساخت یک بنا و هر شرایط کاری دیگری انتظار می‌رود.

در این میان دسته بندی برای خاک برای ساختمان سازی، نتایج مطلوبی را از خود به جا گذاشته است. به طور مثال، در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله، سازه به شدت مورد فشار و ضربه قرار می‌گیرد.
بنابراین وجود خاک استاندارد و مناسب برای ساخت بنا، به مقاومت خاک و همین طور تحمل نیرو‌های موجود بر روی آن بستگی دارد. شناخت درست از خاک، ار نظر مقاومت آن، منجر به کاهش هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود. بنابراین تاثیرگذاری و اثربخشی فوق العاده‌ای از دسته بندی خاک، برای سازندگان بنای ساختمانی شکل گرفته است.

خاک در چهار نوع دسته بندی می‌شود که شامل:

  • خاک از نوع درجه یک
  • خاک نوع دو
  • از دسته بندی سوم
  • خاک نوع چهارم

انواع خاک در ساخت و ساز

در طبقه بندی خاک، نوع ابتدایی و یا درجه یک خاک وجود دارد. این مدل از خاک، دارای ساختار متفاوتی نسبت به خاک‌های معمولی است. ساختار خاک از نوع یک، بسیار نزدیک به سنگ است.
بنابراین شباهت فوق العاده‌ای از این خاک در نگاه اول، شبیه به سنگ مشاهده می‌شود.

در این میان، سنگ‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توان این مدل از خاک را به وجود آورد شامل موارد زیر است:

  • سنگ آذرین
  • دگرگونی
  • رسوبی

این مدل از خاک در طبقه بندی دسته دوم قرار می‌گیرد. خاک از نوع دو، از تراکم بسیار بالایی برخوردار است. البته این دسته از خاک، نسبت به شن و ماسه تراکم بسیار بالایی را از خود نشان داده است. البته ضخامت بسیار بالا در رابطه با این نوع خاک، می‌تواند شرایط مکانیکی استفاده از آن را افزایش دهد.

بیل فرو رفته در خاک

مدل دیگر از خاک، نوع سه آن است. این مدل از خاک، از تراکم در حد متوسط برخوردار است. از این جهت، مصالح ساختمانی دیگری مانند شن و ماسه و رس سخت با تراکم متوسط، شباهت زیادی با این نوع خاک دارند.
دسته بندی دیگر برای خاک مدل چهارم آن است. در این طبقه بندی برای خاک، دسته چهارم، یک خاک بسیار نرم است. این خاک دارای لایه بندی متفاوتی است.

در این لایه بندی از خاک چسبنده و غیرچسبنده استفاده می‌شود. در این میان، دو لایه چسبنده و غیرچسبنده، تراکم متوسط الی کمی را به خود اختصاص داده‌اند. لایه‌های خاک از نوع چسبنده، می‌توانند بسیار نرم و از مقاومت زیادی نیز برخوردار باشند. از سیستم‌های موجود برای طبقه بندی خاک، برای آن‌ها از یک زبان مشترک استفاده شده است. این زبان مشترک، در اصل بیان کننده مشخصات موجود برای خاک است.

در این میان، از سیستم‌های مناسب برای طبقه بندی خاک در نتیجه کسب مقاصد مورد نظر مهندسین است. البته پایه‌هایی که برای خواص و دسته بندی خاک با توجه به ویژگی‌های آن استفاده می‌شود شامل:

  • دانه بندی خاک
  • خاصیت خمیری آن

البته نامگذاری برای خاک، خود یک فرایند دیگری را برای خود دارد. این فرایند، می‌تواند با توجه به ویژگی‌های ساختاری و همین طور عملکرد خاک به وجود آید.
در این رابطه، بهره وری از خاک، می‌تواند فاکتور بسیار مورد توجه و استانداردی باشد. البته در میان مصالح ساختمانی، خاک جزئی‌ترین مورد برای یک ساخت و ساز بشمار می‌آید. در این میان، برای استفاده درست از آن، از مهندسین متخصص در این زمینه استفاده می‌شود. نقش تعیین کننده برای خاک، می‌تواند برای ساخت و ساز، بسیار مناسب باشد.

البته نوع خاک و دسته بندی‌های موجود برای آن نیز باید در نظر گرفته شود. در غیر این صورت، استفاده از هر نوع خاکی، متناسب با نیاز ساخت و ساز نیست. در این مرحله، دسته بندی خاک، اهمیت خود را به درستی نشان می‌دهد. این خود یک فاکتور قابل قبول، برای استفاده از خاک در شرایط ایده آل است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *