تکنیک‌های برش بتن

برش بتن در سال‌های گذشته بسیار سخت و دشوار بود و تنها توسط پیمانکاران حرفه‌ای انجام می‌شد؛ امروزه با پیشرفت‌ها و توسعه‌های روزافزونی که در زمینه ابزارها، روش‌ها و تیغه‌ها شده است می‌توان گفت که هر فردی توانایی انجام اسلب، بلوک‌های بتنی یا دیوارها را دارد و می‌تواند با دقت و تمرکز بالا آن را برش دهد.
عده‌ای گمان می‌کنند که بعد از فرایند بتن ریزی امکان هیچ نوع تغییری نیست و در صورتی که روند پروژه‌ای تغییر کند بایستی به اجبار بتن را اصلاح یا تغییر دهیم اما امروزه با تکنیک‌های برش بتن می‌توان بتن‌ها را تغییر داد.

صرفا چالشی که با آن روبرو هستیم این است که بتن به مرور زمان سخت‌تر و مقاوم‌تر می‌شود؛ به همین دلیل برش بتنی که بیشتر از 2300 سال قبل توسط مهندسان رومی ساخته شده است عملا امکان‌پذیر خواهد بود؛ در حالی که بتنی که چند هفته اخیر ساخته شده را به راحتی می‌توان برش داد.

نحوه برش بتن مسلح چگونه است؟

ممکن است اشتباهاتی در هنگام بتن ریزی اتفاق بیفتد یا نیاز به بازسازی سازه‌های قدیمی و تغییر نقشه بعد از بتن ریزی باشد در صورت نیاز باید بتن را برش داد.

تکنیک‌های برش بتن توسط ابزارها و دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود.

برش بتن از طریق کرگیری

تکنیک‌های برش بتن

بتن یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که در مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی جزء پر فروش‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آید، برای برش دادن بتن نیاز به استفاده از ابزارها و تجهیزات مخصوصی است که به راحتی با استفاده از آن‌ها می‌توان مقاطع بتن مورد نظر را به بهترین شکل ممکن برش داد. تکنیک‌های برش بتن عبارت است از:

  1. از طریق روش کرگیری
  2. با استفاده از دیوار بر یا والسا
  3.  با شعله یا برش لنسینگ
  4. توسط سیم الماسه
  5. با کمک کاتر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. از طریق روش کرگیری

روش کرگیری و مغزه گیری معمولاً برای بتن‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند که بسیار سخت هستند.

این دستگاه‌ها به صورتی هستند که میلگردهایی را برای برش به داخل بتن می‌فرستند و امکان سوراخکاری با عمق و قطر مورد نظر را انجام می‌دهد به صورتی که این کار هیچ گونه ترک و آسیب دیدگی را برای بتن به وجود نمی‌آورد و می‌تواند فرآیند برش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

نکته‌ای که برای این نوع از برش‌ها وجود دارد این است که شما می‌توانید آن را به صورت عمودی و افقی انجام دهید.

برش با استفاده از دیوار بر یا والسا

2. برش با استفاده از دیوار بر یا والسا

در این دستگاه برای برش قطعه‌هایی که عمق آن‌ها 45 تا 60 سانتیمتر است استفاده می‌شود. در این نوع روش دستگاه‌ها را به صورت عمودی روی سطح نصب می‌کنند و بعد عملیات را شروع می‌کنند.

این روش دقت بسیار بالایی دارد و می‌تواند کار بسیار تمیز را در اختیار شما قرار دهد. برای اینکه بتوانند عرض پیشروی بیش از اندازه تیغه جلوگیری کند در ابتدا از دستگاه کرگیری استفاده می‌کنند و نقطه‌ی مورد نظر خودشان را سوراخ می‌کنند و بعد فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهند.

3. با شعله یا برش لنسینگ

بهترین تکنیک‌های برش بتن برش با شعله یا برش لنسینگ است که برای بتن‌های دور ریختنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بتن‌ها در برابر حرارت مستقیم حدود 4000 درجه سانتیگراد قرار داده می‌شوند تا عملا دیگر بتن غیر قابل استفاده مجدد باشد.

برش بتن توسط سیم الماسه

4. توسط با سیم الماسه

یکی از روش‌هایی که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارد استفاده از سیم الماسه می‌باشد. در ابتدا با استفاده از دستگاه کره گیر می‌تواند سوراخ‌های روی سطح به وجود می‌آورند.

در مرحله بعدی سیم الماسه را عبور می‌دهند و با استفاده از آن برش را انجام می‌دهند. معمولاً از این روش بیشتر برای قطعه‌های بزرگی که در سطح افقی عمودی و شیب دار استفاده می‌کنند.
باید بدانید که این کارها نیازمند سرعت دقت بسیار زیادی می‌باشد و می‌تواند کار بسیار کاربردی نیز باشد.

5. با کمک کاتر

دستگاه‌های کاتر امروز از جمله دستگاه‌هایی هستند که به حالت‌های هیدرولیکی، دیزلی و برقی در بازار وجود دارند. هر کدام از این دستگاه‌ها متناسب با کاربری که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال برای اینکه بتواند آسفالت‌ها را برش بدهند از نوع بنزینی استفاده می‌کنند و نمی‌توان از این نوع دستگاه‌ها برای کمک‌های صنعتی استفاده کرد.
به صورت کلی معمولاً از این نوع دستگاه‌ها برای روش‌های استفاده می‌کنند که عمق آن‌ها کمتر از یک متر است.
مانند پیاده روها. یکی از موارد بسیار پرکاربردی که این روش‌ها دارند این است که می‌توانند درزهایی را برای کف‌سازی به صورت یکپارچه در بتن به وجود بیاورد.

برش بتن با کاتر

انواع تیغه‌های برش بتن

تیغه‌های مورد استفاده در برش بتن عبارت است از:

  • تیغه‌های سنگ تراشی
  • تیغه‌های الماس
  • تیغه الماس برش مرطوب
  • تیغه‌های الماس خشک

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

تیغه‌های سنگ تراشی

تیغه‌های سنگ تراشی به دلیل ساییدگی خیلی سریع از بین می‌روند. قطر این تیغه 7 اینچ است که بعد از برش بین 1.2 تا 6 اینچ ساییده می‌شود. این تیغه بهترین ابزار برای انجام پروژه‌هایی است که نیاز به انجام چند برش کم عمق دارند.

از کاربردهای تیغه سنگ تراش می توان به برش دادن بتن، آسفالت و گچ اشاره کرد.

تیغه‌های الماس

یکی از بهترین انتخاب‌های برای برش تمیز و عمیق استفاده از تیغه‌های الماس است که به دو صورت خشک و مرطوب به کار می‌رود. از این نوع تیغه‌ها برای برش سطوح بزرگ و عمیق استفاده می‌شود.

برش بتن با تیغه‌های الماس

تیغه الماس برش مرطوب

این تیغه‌ها به دو شکل صاف و دانه دار هستند. برای اره‌های مرطوب از گاز استفاده می‌شود. برش با استفاده از تکنیک تر، پاکیزه‌تر و با سرعت بیشتری از تکنیک خشک انجام می‌شود.
آب به پایین نگه داشتن گرد و خاک و خنک کردن تیغه‌ها کمک می‌کند.

تیغه‌های الماس خشک

اغلب تیغه‌های الماس خشک دندانه دار هستند. از این وسیله برای از بین بردن مواد زاید همچنین خنک نگه داشتن تیغه کمک می‌کند. این نوع تیغه‌ها هنگامی خوب کار می‌کنند تا برش‌های عمیق تدریجی انجام شود تا مانع از گرم شدن بیش از اندازه آن شود.

مهم‌ترین نکات برش بتن

برش بتن همانند سایر فرایندهای ساختمانی همراه با خطرات و آسیب‌هایی است؛ به همین دلیل نیاز است که برای خروج گازهای سمی، شکستگی تیغه همچنین تولید ذرات سلیمی در هنگام کار اطمینان حاصل فرمایید تا خطری سلامتی کارگران را تهدید نکند.

نکات ضروری که در حین فرایند برش بتن باید به آن توجه نمود:

  • تیغه دستگاه را با فشار و زور وارد قطعه نکنید، بایستی برش توسط اره یا وزن تیغه انجام شود.
  • زمانی که برش خشک شد برای پیشگیری از گرم شدن زیاد، تیغه را بردارید و به هر 30 الی 45 ثانیه یک بار به آن استراحت دهید.
  • در حین برش بتن به ویژه برش خشک، لازم است حتما از ماسک تنفسی، محافظ بینایی و شنوایی استفاده کنید.
  • با استفاده از تیغه برش خشک می‌توان با آب یا بدون آن استفاده کرد در حالی که تیغه مرطوب باید حتما با آب استفاده شود.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *