کاربرد پوکه ساختمانی

پوکه به صورت طبیعی، از سنگدانه‌ها به دست آمده است. کاربرد پوکه ساختمانی برای پوشش دهی قسمت‌های توخالی بسیار مناسب است. از این ماده برای پوشش دهندگی به عنوان عایق و همین طور وزن کم آن برای کاهش صوت و حرارت استفاده می‌شود.

حتی استفاده از آن، برای ملات و اندود‌ها و محصولات قیری و همین طور برای کشاورزی بسیار مناسب و کاربردی است. البته پوکه برای ساخت و ساز، بسیار متفاوت نسبت به پوکه‌هایی که در صنعت کشاورزی به کار رفته است.

پوکه در دو دسته در مراکز پخش عمده مصالح ساختمانی وجود دارد. پوکه به شکل معدنی و پوکه ساخته شده صنعتی است. این دو مدل پوکه، خاصیت و ویژگی‌های خاص به خود را دارند. از این جهت، باید با بهره‌مندی از ویژگی‌های آن‌ها، از پوکه در جای درست خود استفاده کرد. در رابطه با ساختار پوکه معدنی، این نوع پوکه، به صورت دانه است. بنابراین وزن بسیار کمی برای دانه‌های پوکه در نظر گرفته شده است. این دانه‌های سبک که به عنوان پوکه می‌باشند از فعالیت آتش فشان‌ها به وجود آمده‌اند.

پوکه به شکل معدنی، نسبت به مصالح ساختمانی دیگر مانند: شن و ماسه وزن کمتری دارد. بنابراین میزان وزن کم، برای صنعتی، درجه سختی و قدرت آن را افزایش می‌دهد. رنگ کاربردی معدنی، سفید و متمایل به خاکستری یا در برخی از موارد، به رنگ زرد نیز مشاهده شده است. از نظر اندازه برای معدنی، دانه‌های آن، می‌توانند به صورت دانه‌های ریز و درشت با قطر‌های متفاوت در ساخت و ساز استفاده شود.

اندازه‌های متفاوت برای قطر دانه پوکه معدنی، برای مصارف متفاوتی کاربرد دارند. کشور‌هایی که بیشتر از  معدنی استفاده می‌کنند مانند: کشور عربی حوزه خلیج فارس، امارات، عربستان است. البته مصرف این نوع و تولید آن در داخل ایران وجود دارد. کشور ایران، یک صادر کننده فوق العاده در زمینه پوکه معدنی به کشور‌های عربی است.

ریختن پوکه با دستگاه

این مدل از پوکه، ویژگی‌های خاص و متعددی به خود دارد. وزن کم منجر به شناور بودن آن در سطح آب می‌شود. این دانه، یک پوشش دهنده عالی در برابر انواع صدا و حرارت است. بنابراین یک عایق بندی ایده آلی برای ساخت‌هایی در موقعیت جغرافیایی گرمسیری را به وجود می‌آورد.

مقاومت معدنی در برابر حرارت و همین طور وقایعی مانند آتش سوزی بسیار زیاد است. هر درجه حرارت ایجاد شده بر روی معدنی، میزان دوام و ماندگاری بالایی را نسبت به وزن خود به وجود می‌آورد. ترکیب کردن این ماده با آهک، شکل دهنده یک سیمان طبیعی است. این نوع سیمان، در قسمت زیر آب و حتی بیرون از آن، یک ملات مقاوم و سخت است. در ساخت سیمان، به عنوان ماده اصلی و مهم آن می‌باشد.

نوع دیگری از آن، با نام پوکه صنعتی است. این نوع پوکه، از منبسط شدن خاک رس در کوره با حرارت بالا شکل می‌گیرد. شکل و ساختار  صنعتی به شکل گرد و همین طور دارای سطح زبر و ناهموار است. پوکه صنعتی مانند پوکه معدنی، وزن اندکی را به خود اختصاص داده است. به عنوان یک پوشش دهنده فوق العاده برای ساختمان و قسمت داخلی و بیرونی آن است. پوکه صنعتی به همراه مواد و مصالح ساختمانی دیگر، یک ترکیب ایده آل و بی نقصی را به وجود می‌آورد. استفاده از آن، به هیچ عنوان در هر زمانی، آن را به یک ماده فاسد شدنی تبدیل نمی‌کند.

مقاومت و استحکام بالایی هم برای آن وجود دارد. در برابر حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی، به کار بردن عایق متناسب با آن، در میزان خسارت کمتر برای بنا می‌باشد. عایق مناسبی برای آتش سوزی در یک بنای ساختمانی است. نکته قابل توجه در رابطه با آن، بهره‌مندی از آن با ترکیبی از ملات‌های دیگر است. بنابراین امکان ترکیب سازی پوکه صنعتی به همراه مواد دیگر برای ساخت و ساز بسیار ملموس است. از نظر ساختار شیمیایی، دوام و همین طور پایداری بالایی را به خود اختصاص داده است. میزان هدایت حرارتی بسیار اندکی برای این مدل از پوکه در نظر گرفته شده است.

دیواری از پوکه ساختمانی

از کاربرد‌های مهم برای صنعتی، بهره‌مندی از آن برای تولید بلوک و همین طور کف سازی است. البته برای شیب بندی در بام و بتن سازی و سبک سازه ای آن بسیار مناسب است. از صنعتی، تنها در ساخت و ساز استفاده نمی‌شود. بلکه کاربرد آن در صنعت، کشاورزی نیز بسیار مهم است.

صنعتی در کشاورزی، برای کم حجم کردن خاک و همین طور ماندگاری رطوبت بسیار مناسب است. برای ساخت راه و همین طور روسازی در مسیر رودخانه، ساخت تونل، سد سازی به کار می‌رود. نکته قابل توجه در رابطه با کاربرد پوکه صنعتی، باید نسبت به عنصر تصفیه کننده برای فاضلاب نیز از آن نام برد. از این ماده برای زهکشی در ساختمان با سطح پایین از زمین یا ساخت بندر و همین طور ایجاد تونل قابل به استفاده است. سبک بودن دانه‌های آن چه به صورت صنعتی و چه به شکل معدنی، منجر به کاربردی شدن بیش از اندازه برای آن باشد.

هر نوع از دانه به صورت معدنی و یا صنعتی، دارای اندازه متفاوتی است. هر اندازه از آن، در قسمت خاص و متفاوتی از ساخت و ساز قرار داده می‌شود. بنابراین نقش آن با توجه به ساختار سبک و کاربردی آن، چه در بخش صنعت و چه در صنعت ساخت و ساز، بسیار ارزشمند و قابل قبول است. شکل صنعتی آن، به صورت مجزا نیز به فروش می‌رسد. از این پوکه در بخش‌های متفاوتی استفاده می‌شود.

برای ساخت و تولید آن به شکل صنعتی، از دستگاه‌های مخصوص به این کار استفاده می‌شود. کوره خشک کن، از بخش داخلی به خصوصی برخوردار است. این کوره، حرارت‌های متفاوتی را تولید می‌کند. البته حرارت موردنیاز برای صنعتی، به میزان 150 تا 200 درجه سانتی گراد است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *