ویژگی سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از ترکیبات و ساختار داخلی که شامل کلسیم، استالاکتیت و استالاگمیت است، تشکیل شده است، این مدل از سنگ، به عنوان سنگ آهکی است. کاربرد سنگ برای ساخت و ساز قدمتی دیرینه دارد، از کاربردی‌ترین نوع سنگ، می‌توان به این مدل از سنگ در ساخت و ساز اشاره کرد.
ویژگی سنگ تراورتن این سنگ را در شمار بهترین سنگ‌ها برای ساخت و ساز قرار داده است، از نظر تنوع رنگ بندی، می‌توان آن را سنگی با دسته رنگی بالا شناخت. رنگ‌هایی مانند زرد، سیاه و سفید، قهوه‌ای، لیمویی و خاکستری.

این مدل از سنگ، به صورت اتفاقی، شامل رگه‌هایی در ساختار خود می‌باشند.

البته برای رنگ گیری سنگ تراورتن، فاکتور‌های زیادی می‌توانند برای این کار دخیل باشند. از جمله ترکیباتی که برای ساختار داخلی این نوع سنگ قرار می‌گیرد. ترکیب‌هایی مانند آهن، کلسیم و دیگر ناخالصی‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر روی رنگ سنگ تراورتن داشته باشد. این نوع سنگ، رنگ روشن‌تری را به خود اختصاص داده است. دارا بودن میزان مقاومت بسیار زیاد به همراه زیبایی برای سنگ، از ویژگی‌های سنگ تراورتن است. این مدل از سنگ، برای نمای ساختمان، کاربرد بسیار زیادی دارد.

سبدی بر روی سنگ تراورتن

ویژگی سنگ تراورتن به عنوان پوشش دهنده حرارت و صدا

از نکات مهم برای سنگ تراورتن، پوشش دهی مناسب آن برای صدا و میزان حرارت است. البته وجود برخی از حفره‌ها در ساختار این مدل از سنگ، می‌تواند استحکام و مقاومت آن را افزایش دهد. البته با وارد شدن سیمان به داخل حفره‌های آن، میزان چسبندگی برای سنگ، به شدت افزایش می‌یابد.

برای ساخت یک بنای ساختمانی، باید مراحل متعددی طی شود. بنابراین به ابزار‌ها و مصالح ساختمانی زیادی برای انجام دادن هر یک از مراحل ساخت و ساز نیاز است. از بخش‌های مهم در ساخت و ساز، انتخاب درست مواد و مصالح ساختمانی از مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی است.

برخی از مصالح ساختمانی تنها برای روی زیبایی بنا، تاثیر دارند. مواد دیگر ساختمانی، برای ایجاد مقاومت و استحکام ساخت و ساز، می‌توانند مناسب باشند. انواع سنگ در ساختمان سازی، زیبایی طبیعی و قابل قبولی را برای هر ساخت و سازی به وجود می‌آورد.

از ویژگی‌های مهم برای سنگ تراورتن در ساخت و ساز، سالم بودن آن و عدم هر نوع ترک و یا خط بر روی ساختار آن است. از ویژگی سنگ تراورتن عدم جذب پذیری آب برای آن است. سنگ به هیچ عنوان نباید آب را نسبت به خود جذب نماید.

سنگ تراورتن برای ساخت بنای لوکس

از نکات دیگر برای این مدل از سنگ، بهره بردن از آن برای ساخت بنای‌های لاکچری و خاص است. از این نوع سنگ، برای بخش‌هایی از ساختمان مانند: استخر، یا حتی گلخانه‌های خانگی بسیار کاربرد دارد. این نوع سنگ، به دلیل دریافت سرما و میزان خنک کنندگی آن، برای استخر و گلخانه‌های خانگی مناسب است.

سنگ تراورتن، یک بافت مستحکم در برابر انواع فشار را دارد. این مدل از سنگ، می‌تواند یک بافت متناسب و لوکس و همین طور یک نمای ساختمانی جذاب را به وجود آورد. برای رنگ کاربردی در سنگ تراورتن، هیچ گزینه‌ای برای نابودی رنگ آن وجود ندارد. ماندگاری بالایی برای رنگ سنگ تراورتن وجود دارد. بنابراین در طولانی مدت از این سنگ با رنگ پذیری بالای آن استفاده می‌شود.

حمام با سنگ تراورتن

تنوع در ساختار ظاهری سنگ تراورتن

از نکات جالب توجه در رابطه با سنگ تراورتن و همین طور ساختار ظاهری آن، تنوع پذیری بالای آن است. متنوع بودن سنگ تراورتن، میزان استفاده و انتخاب این نوع سنگ در ساخت و ساز را افزایش داده است. در زمان خرید سنگ تراورتن، امکان تردید در انتخاب در میان مدل‌های متفاوتی از رنگ و طرح برای خریدار به وجود آید.

از فاکتور‌های دیگر برای سنگ تراورتن، قدرت بالا در جهت قرار گیری آن بر روی ملات است. این مدل از سنگ، به راحتی به سطح استفاده شده در آن، می‌چسبد. از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد برای این سنگ، استحکام بالا در برابر آب و نفوذ سرما است. بنابراین در شرایط آب و هوایی سرد، مقاومت افزایشی بالایی برای آن به وجود می‌آید. البته استفاده از این مدل سنگ، نسبت به سنگ‌های دیگر مانند گرانیت، هزینه کمتری را به خود اختصاص داده است. البته نکات دیگری برای سنگ تراورتن، هر چند ناخوشایند وجود دارد.

نکته مهم برای سنگ تراورتن، میزان مقاومت آن در برابر شرایط سخت آب و هوایی و انجماد آن است. در صورت کاهش دما و منجمد شدن سنگ، امکان شکسته شدن آن به شدت زیاد است. بنابراین برای مکان‌هایی که شرایط آب و هوایی بسیار سردی در طول زمستان دارند نامناسب است.

قرار دادن این مدل از سنگ، در شرایط آب و هوایی سرد، اقدام درستی نخواهد بود. بنابراین برای ماندگاری آن، باید حتمأ روی سنگ را پوشاند تا سرما به آن نفوذ نکرده و منجر به منجمد شدن آن و در نهایت شکستگی برای سنگ نشود. جذب آب بالا، فاکتور دیگری که از جمله خصوصیات سنگ تراورتن بشمار می‌آید.

حتی برای سبک‌های نما، مانند نمای رومی، که این روز‌ها طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است به کار می‌رود. بخش زیادی از نمای ساختمان، به کمک سنگ تراورتن، برای نمای رومی، استفاده می‌شود. البته رسیدن سرما به همراه خیس شدن سنگ، منجر به ترک برداشتن و یا شکسته شدن سنگ می‌شود. بنابراین برای به کار بردن سنگ تراورتن در ساختمان یا نمای آن، ابتدا باید شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی هر منطقه برای ساخت بنا در نظر گرفته شود.

در این صورت، به شکل مطلوبی می‌توان از سنگ تراورتن استفاده نمود. برای طراحی نمای ساختمان، سنگ تراورتن، گزینه بسیار ایده آل و جالبی خواهد بود. گاهی اوقات، صیقلی بودن سنگ برای نمای ساختمان و همین طور بخش‌های داخلی آن، از اهمیت بالایی زیادی برخوردار است. بیشتر برای نمای ساختمان، صیقلی بودن سنگ، خود یک فاکتور قابل قبول است. هر چه سطح سنگ استفاده شده در بنای ساختمانی، صاف‌تر باشد حالت خوشایند‌تری را برای فضای ساختمان و شکل بصری آن به وجود می‌آورد. در هر صورت به کار بردن سنگ تراورتن، یک گزینه منحصر به فرد برای افرادی که به شدت به صاف بودن سنگ، در ساخت و ساز، حساسیت بالایی را نشان داده‌اند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *