مصالح ساخت وان حمام

انواع مصالح کاربردی مقاومت وان را در ساخت و ساز آن، افزایش می‌دهد. در حمام‌های امروزی به کار بردن وان، یک اصل بسیار مهم است. در گذشته برای ساختن وان حمام، ابتدا بخشی از حمام برای این کار در نظر گرفته می‌شد. در اصل، زیر دوش، مکان مناسبی برای قرار دادن وان حمام بود. شکل و ساختار وان، بیشتر به صورت مستطیلی شکل و بزرگ بود. حجم آب بسیار بالایی در این وان شکل می‌گرفت. البته بیشترین مصالح ساخت وان حمام در گذشته، بیشتر سرامیک و یا کاشی به همراه ملات‌های گچ و سیمان بود.

با ساختار این نوع ملات و سرامیک و کاشی به کار رفته برای آن، یک وان زیبا به وجود می‌آمد. البته در قسمت زیرین ساخت وان حمام، ایزوگام و یا قیر و گونی کردن، یک شرط مهم بود. در هر صورت در ایام قدیم، به کار بردن وان در حمام، به عنوان اولویت بشمار نمی‌آمد.

وان حمام

مصالح ساخت وان حمام

البته این روز‌ها، بیشتر حمام‌های ساخته شده به صورت لاکچری، دارای وان می‌باشند. وان حمام و مواد کاربردی برای تولید آن، شکل متفاوتی را به خود اختصاص داده است. وان چدن، پایه اصلی برای ساختار وان حمام است.

چدن به عنوان یک ماده مقاوم به صورت فولادی و با یک لایه پوشش داده شده است. چدن نسبت به فولاد مقاومت بسیار بالا‌تری را به خود اختصاص داده است. ماده‌ای مانند چدن برای ساخت وان حمام، می‌تواند مقاومت و استحکام بالایی در برابر مواد و مصالح دیگر داشته باشد.

به کار بردن یک لایه پوششی بر روی چدن، آن را نسبت به مصالح دیگر در ساخت وان، مقاوم‌تر ساخته است. از عیوبی که برای چدن در ساخت وان حمام می‌توان به آن اشاره داشت باید به هدایت کردن گرما به سمت بالا اشاره داشت. فرستاده شدن گرما به سمت بالا، میزان سرد شدن آب در مدت زمان کوتاه را افزایش می‌دهد. قبل از استفاده از این مدل از وان حمام، باید نسبت به وزن آن و تحمل پذیری استاندارد برای کف حمام دقت داشت. برای این کار، ابتدا باید مقاومت کف ساختمان بررسی شود. مهندسین می‌توانند نسبت به ارزیابی این مورد، دقت زیادی را به خرج دهند.

مصالح ساخت وان حمام عبارتند از:

  1. سنگ
  2. چوب
  3. مواد و مصالح پلیمری
  4. سنگ کوارتز

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سنگ

برای ساخت وان حمام، از سنگ هم استفاده می‌شود. البته در گذشته استفاده از سنگ، برای وان حمام مورد استقبال افراد زیادی قرار می‌گرفت. در نهایت، وان حمام، به صورت سنگی، حالت سنتی و مدرن‌تری را به خود اختصاص می‌دهد.

وان‌هایی که به صورت سنگی برای ساخت در حمام به کار می‌رود شامل موارد زیر است:

  • سرامیکی
  • گرانیتی
  • مرمر

این نوع سنگ برای ساخت وان حمام، هزینه‌های بالایی را نیز می‌طلبد. البته به کار بردن وان در حمام، برای تغییر دادن حالت یکنواخت در ساخت آن نیز بی تاثیر نیست.

2. چوب

با توجه به مصالح کاربردی برای ساخت وان، باید چوب را نیز در این دسته بندی قرار داد. چوب می‌تواند برای ساخت وان مناسب باشد. شاید تصور این که یک وان چوبی در حمام وجود داشته باشد اندکی دشوار به نظر برسد.

برای ساخت وان چوبی، ابتدا بدنه وان را از جنس چوب می‌سازند. اما برای قسمت داخلی وان، از ماده دیگر به صورت پوشش دهنده و یا عایق بهره می‌برند. بنابراین با قرار دادن این نوع پوشش مقاوم در سطح وان چوبی، آب به هیچ عنوان نفوذ پذیری به سطح داخلی چوب نخواهد داشت. این نکته که مرغوبیت برای مواد پوشش دهنده سطح وان چوبی بسیار مهم است زیرا دوام و کیفیت وان را افزایش می‌دهد.

زنی نشسته داخل وان حمام

2. مواد و مصالح پلیمری

در ساخت و ساز وان برای حمام، به کار بردن وان‌هایی که از مواد پلیمری ساخته شده‌اند نیز یک مدل از ساخت وان حمام است. البته وان به صورت پلیمری، می‌تواند به صورت فایبرگلاس و دارای قیمت و هزینه متفاوتی باشد. با این حال، طرح‌های متفاوتی نیز برای این نوع وان در رنگ بندی و ساخت وجود دارد.

البته برای این نوع وان، ماندگاری طولانی مدت وجود نخواهد داشت. برای افرادی که برای وان حمام خود به دنبال مواد و مصالح ماندگار می‌باشند این نوع وان توصیه نمی‌شود.

3. سنگ کوارتز

از جمله مواد و مصالح ساختمانی با کیفیت برای تولید کردن وان حمام، استفاده از سنگ کوارتز است که از مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی می‌توانید این محصول را تهیه کنید. این نوع سنگ، تضمین کننده نوع ساخت وان حمام است. سنگ کوارتز به عنوان یک سنگ کاربردی در ساخت و ساز، قابلیت نگهدارندگی دما را در داخل به مدت 4 الی 5 ساعت را دارد.

البته کوارتز، ساختار کانی شکلی را به خود دارد. در اصل، سنگ کوارتز را به عنوان یک کانی می‌شناسند. البته ترکیب کردن این مدل از سنگ با مواد دیگر، به سادگی می‌تواند خاصیت و ویژگی منحصر به فردی را به وجود آورد. خصوصیت این نوع سنگ برای افرادی که دارای درد در ساختمان بدنی خود می‌باشند مناسب است. درد‌هایی که به کمک این نوع سنگ برای ساخت وان حمام می‌توان از آن بهره‌مند شد شامل موارد زیر است:

  • رماتیسم
  • عضلانی
  • ستون فقرات

این سه مدل از بیماری، با آب درمانی به خوبی قابل درمان می‌باشند. بنابراین به کار بردن سنگ کوارتز برای ساخت وان حمام، به دلیل ماندگاری آب گرم در یک الی چندین ساعت، برای این نوع از بیماران و درمان بیماری مناسب است. بنابراین به کار بردن مواد و مصالح مناسب در ساخت وان حمام، کارایی آن را نیز در طولانی مدت افزایش می‌دهد. این فاکتور، یک نتیجه قابل قبول و بسیار خوشایند را برای ساخت وان به ارمغان می‌آورد.

برای ساخت وان در حمام، به سبک گذشته، میزان هزینه کمتری برای سازنده آن به وجود می‌آورد. در گذشته، تنها مواد و مصالح ساختمانی، سنگ و ملات آن بوده است. به نوعی تراش‌هایی نیز برای سرامیک و یا کاشی وان حمام باید به کار برود. این نوع از تراش‌ها، برای قرار گیری درست سرامیک و شکل و ساختار بهتر برای وان حمام است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *