انواع گچبری ساختمان

انواع گچبری ساختمان به زیبایی و ساختار داخلی یک سازه مسکونی و یا اداری کمک می‌کند. در گذشته برای زیباسازی فضای داخلی منازل، از طاقچه استفاده می‌کردند. به مرور زمان، ترسیم طرح‌هایی بر روی دیوار‌ها، منجر به زیباسازی ساختار یک بنا می‌شد.

به تدریج، با بروز مواد و مصالح ساختمانی نوین در مجموعه‌های فروش عمده مصالح ساختمانی شکل دیگری به زیباسازی منازل داده شد. حتی در ادارت، نیز بهره وری از انواع گچبری‌ها، وجود دارد. البته مصرف خانگی گچبری بیشتر از مصارف دیگر است. گچبری، یک ساختار قدیمی و البته این روز‌ها، به شکل دیگر، پا به عرصه میدان نهاده است. برای انجام این فرایند، باید از افراد ماهر و متخصص در این زمینه کاری استفاده کرد.

با توجه به این موضوع، فرایند گچبری، یک کار ساده و آسان نیست. گچبری، یک هنر بسیار ایده آل است. استفاده از این هنر، جایگاه بسیار ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع، تنوع و عدم محدودیت برای گچبری، یک شیوه کاری برای افراد ماهر در این زمینه است. در اصل، انواع گچبری را می‌توان در دسته بندی‌های متفاوتی شکل داد.
ابتدایی‌ترین طرح برای ساختار گچبری ساختمان، استفاده از یک سطح و تکه تکه سازی آن است. البته این نوع از تکه سازی، با نظم و ترتیب خاصی انجام می‌شود. بخش‌هایی که در آن از مدل‌های متفاوت گچبری استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • سقف
  • دیوار
  • قاب گچی

نوع دیگر از طراحی‌های بی نظیر از گچبری، بخش‌های حاشیه‌ای از یک فضا است. در این قسمت، یک مسیر به صورت امتداد یافته و همین طور تکه تکه به صورت منظم و تحت یک پوشش طراحی و بهم پیوست داده شده است. بخش‌هایی که به کمک این طرح می‌توان زیبایی خاصی را برای آن به وجود آورد شامل موارد زیر است:

  • بخش‌های کناری سقف
  • کناره‌های راه پله
  • راهرو

مردی در حال گچبری کردن

بنابراین هر بخش و قسمت برای گوشه و کنار ساختار یک بنا، مناسب برای طرح‌های حاشیه‌ای است. نوع دیگری از طرح بی نظیر برای ساختمان، طرح خاص از گچبری است. در این مدل، هر بخش از ساختمان، متناسب برای گچبری است. بنابراین هیچ محدودیتی برای این طرح وجود ندارد. بخش‌هایی که بتوان به کمک این نوع طرح در ساختمان آن را زیباسازی کرد شامل موارد زیر است:

  • سرستون
  • سرقاب
  • دور قلاب
  • شومینه
  • سردر

البته ساخت این نوع از گچبری‌ها را می‌توان به صورت جداگانه نیز انجام داد. البته دسته بندی‌های فوق برای گچبری، از سه شکل اصلی آن می‌باشد. با این حال، انواع و اقسام طرح‌های گوناگون و متفاوتی برای گچبری وجود دارد.
مدل‌های دیگری از گچبری که در ساخت یک بنا از آن استفاده می‌شود شامل:

  • گره
  • تذهیب
  • مقرنس

استفاده از طرح گل با نام‌های متفاوت که عبارتند از:

  • مریم
  • رز
  • میخک

کشور یونان، از کشور‌های پرطرفدار برای استفاده از گچبری است. فرانسه و مصر، در بافت‌های خود از یک ساختمان، از گچبری استفاده کرده اند.

انواع گچبری ساختمان

گچبری دارای نوع‌های متفاوتی است. البته متمایز سازی انواع گچبری، با توجه به طرح‌های ارائه گردیده برای آن است. طرح‌هایی که آن‌ها را به صورت یک شکل و ساختار متفاوت نمایش می‌دهد.
انواع گچبری برای یک ساختمان به شرح زیر است:

  1. برجسته سازی با گچبری
  2. برهشته
  3.  زبره
  4.  لکه یا کلوخی
  5.  پته
  6. لایه‌ای
  7. توپر و توخالی
  8. کشته بری
  9. تخمه بری

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. برجسته سازی با گچبری

این مدل از گچبری در یک بنا، یک سبک و یا شیوه گچ بری است. بنابراین زمینه کاربردی برای این مدل از گچبری ساختمان، با گچ پوشش داده می‌شود. البته نقش‌های سفارشی بر روی آن شکل می‌گیرد. استفاده از نقش‌های برجسته و نقش گل و بُته بر روی آن، زیباسازی فوق العاده‌ای را به وجود می‌آورد. نقش‌های هندسی، برای این مدل، بیشتر استفاده می‌شود. استفاده از طرح گچبری برجسته، بستگی به نیاز مصرف کننده دارد.

2. گچبری برهشته

این مدل از گچبری در برابر گچبری برجسته، هیچ نوع برجستگی را در ساختار خود ندارد. بنابراین از این مدل برای گچ کاری قسمت‌های بیرونی یک ساختمان استفاده می‌شود. البته طراحی کاربردی برای این مدل از گچبری، به دوران بسیار قدیم و یا باستان برمی گردد.

گچبری سقف

3. گچبری زبره

از مدل‌های دیگر برای گچبری، می‌توان به زبره آن اشاره داشت. گچبری زبره، عدم مالش سازی و استفاده از آن در گوشه‌ها کاربرد دارد. از این جهت، طراحی فوق برای گچبری، ساختار گوشه بندی تیز را به وجود می‌آورد.

4. گچ بری لکه و یا کلوخی

این مدل از گچبری، شکل و ساختار ایرانی دارد. بسیاری از ایرانیان در گذشته از این مدل گچبری استفاده می‌کرده‌اند. بسیاری از هنرمندان از کشور‌های دیگر جهان، با مشاهده طرح‌های زیبای گچبری کلوخی، به خلق و تولید آثار فوق العاده‌ای روی آوردند. برجستگی‌های موجود بر روی گچبری کلوخی، بیش از اندازه است.

5. گچبری بته

این مدل از گچبری برای ساختمان، تنها بر روی دیوار چسبانده می‌شود. بنابراین قبل از اجرایی سازی گچبری موجود بر روی دیوار، ابتدا آن را سبک کرباس تولید می‌کنند. به این صورت، باید برای خشک سازی آن، فرصت کافی را به این مدل از گچ داد. در این مرحله، گچ به شدت سخت و سفت می‌شود. در این زمان، به سادگی می‌توان گچبری پته را مورد استفاده قرار داد.

6. گچبری لایه‌ای

مدل دیگری از گچبری، با ساختار لایه‌ای است. این مدل از گچبری، می‌تواند در چندین رنگ مورد استفاده قرار بگیرد. ابتدا از گچ زنده برای قسمت زیرساز آن استفاده می‌کنند. بعد از آن از گچ کشته به صورت لایه‌ای بر روی آن استفاده می‌کنند. ترتیب پذیری در کشیدن لایه‌های موجود، رنگ بندی متفاوتی را برای آن به وجود می‌آورد. البته با بروز دو لایه با ضخامت بیشتر برای گچ، منجر به ترک خوردگی آن می‌شود.

7. گچبری توپر و توخالی

در ساختار گچبری توپر، ابتدا باید سطح صاف و عمیقی را با ظرافت کنده کاری کرد. در این مرحله از خط اصلی برای طرح سازی آن استفاده می‌شود. البته برجسته سازی خطوط در آن دیده می‌شود. برخی از قسمت‌ها به شکل خالی و بخش دیگر به صورت توپر مشاهده می‌شود.

8. گچبری کشته بری

این مدل نیز دارای زیر ساخت گچ و لایه رویی آن با ساختار نرم، کشیده می‌شود. البته پیاده سازی نهایی بر روی ساختار رویه این نوع از گچ کشیده می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *