کاربرد انواع آجر

در حال حاضر آجر یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد برای ساخت و ساز است که بیشتر برای نمای ساختمان استفاده می‌شود.
آجرها در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند که تنوع زیادی دارند از این نوع محصولات بیشتر برای سقف‌های گنبدی و قوسی شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این محصول نسبت به دیگر مصالح ساختمانی پرکاربردتر است و قیمت مناسبی در مراکز فروش مصالح ساختمانی در اصفهان دارند.

آجرها با توجه به ظاهر توپر یا توخالی، تخلخل یا سوراخ‌دار می‌باشند. آجرهای توپر نسبت به سایر آجرهای دیگر مقاومت بیشتری دارند که برای ساخت دیوارهای باربر بسیار مناسب هستند. آجر توخالی و سوراخ‌دار، به دلیل داشتن سوراخ‌های متعدد و زیاد و آجرهای متخلخل نیز دارای منافذی است که به صورت پرسی تولیدشده‌اند. این ویژگی‌های از لحاظ کاربرد به انواع آجرنما، آجر مهندسی و آجر معمولی تقسیم‌بندی می‌شوند. آجرنما برای نمای ساختمان به کار می‌رود.

ساخت آجر به دو صورت دستی و ماشینی انجام می‌شود. این نوع آجر بدون خوردگی نصب می‌شود. آجر مهندسی و آجر معمولی کاملا با هم فرق می‌کنند این آجر از لحاظ شکل ظاهری نیمه شفاف است همچنین میزان مقاومت آن با وجود تراکم بالا بسیار زیادی است.

قابلیت تحمل بار زیاد از دیگر ویژگی‌های فوق‌العاده این نوع آجر محسوب می‌شود. آجر معمولی بیشترین کاربرد و مصرف را در کارهای ساختمانی دارند که به صورت ماشینی یا دستی ساخته می‌شوند. جنس آجرها معمولا از نوع لعابی، ماسه آهکی، سفالی، فشاری، نسوز یا ماشینی است.

کاربرد انواع آجر برای صنعت ساخت و ساز

ویژگی‌ها و کاربرد انواع آجرها به شرح زیر است:

  1. آجر لعابی
  2. ماسه آهکی
  3. سفالی
  4. آجرنما
  5. فشاری
  6. نسوز
  7. لفتون
  8. آجر ده سوراخ
  9. آجر ماشینی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

آجر لعابی

آجر لعابی

یکی از روش‌های کاور کردن آجر، لعاب‌کاری است که باعث می‌شود تا از آجر در برابر عوامل مختلف محافظت کند. شاید آجر در برابر رطوبت، هوازدگی، فرسایش یا تغییرات آب و هوایی قرار گیرد، اما در صورتی که سطح آجر با روش لعاب‌کاری پوشش داده شده باشد به عنوان یک لایه عایق‌بندی شده عمل می‌کند و باعث می‌شود تا عمر آن افزایش یابد.

آجر لعابی در رنگ‌بندی‌های مختلف و در سایزهای مختلف روانه بازار می شود. به همین دلیل می‌توان از آن برای دیزاین دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد. آجرهای لعابی در رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، نارنجی، سرمه‌ای و آبی قرار دارند زیبایی و جلوه منحصربه‌فردی به فضای شما می‌دهند.

بیشترین کاربرد آجرهای لعابی در طراحی‌های سنتی می‌باشد به همین دلیل در رستوران‌های سنتی بیشتر از این نوع آجر در نما و فضای رستوران استفاده شده است. با ویژگی لعاب‌کاری شما می‌توانید مقاومت آجر را افزایش دهید. همچنین آن را در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند. قیمت آجر لعابی در مقایسه با آجرهای معمولی کمی گران‌تر است.

آجر ماسه آهکی

آجر ماسه آهکی

این نوع آجر از سیلیکات کلسیم ساخته شده است که بیشترین کاربرد را در پی‌سازی ساختمان دارد. آجر ماسه آهکی استحکام و دوام فشاری زیادی دارد به همین دلیل ظرفیت باربری آن بسیار بالا است از همین رو برای ساخت دیوارهای حائل و حمال مورد استفاده قرار می‌گیرد. آجرهای ماسه آهکی دارای رنگدانه‌هایی هستند که در تولید آن، رنگ‌های متفاوتی به خود گرفته که از لحاظ ساختار و شکل ظاهری بسیار زیبا هستند.

میزان سختی آجرهای ماسه آهکی بسیار بالا است همچنین اندازه و شکل یکنواخت آن بیشترین کاربرد را برای اجرای آن بر روی دیوار دارد. از مزیت‌های مهم استفاده از آجر ماسه آهکی می‌توان به کاهش میزان پرتی آن اشاره کرد. این آجر بهترین عایق برای جلوگیری از خروج گرما از ساختمان در فصول سرد سال می‌باشد.

آجر سفالی

آجر سفالی یا آجر ایتال که وزن سبکی دارد. آجر سفالی باعث سرعت بخشیدن به پروژه‌های ساخت‌وساز می‌شود و همچنین باعث سبک بودن سازه می‌شود. آجر سفالی در کوره‌های سفال‌پزی ساخته می‌شوند که قیمت آن‌ها در مقایسه با دیگر آجرها پایین است.

ظاهر آجر سفال اصفهان مانند بلوک‌های سوراخ‌دار است که برای ساخت تیغه‌های جداکننده و دیوارهای غیر باربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این نوع آجرها بهترین عایق برای گرما و صوت هستند و مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند.

آجر سفالی

آجرنما

از دیگر نمونه‌های آجر، انواع آجر نسوز نما است که برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقاومت زیادی در برابر گرما، نفوذ آب و رطوبت دارد.

آجر فشاری

آجر فشاری در ساخت‌وساز بیشترین استفاده را دارد. این نوع آجرها با دست خشت‌زنی می‌شوند برای تولید و پختن آن‌ها از کوره‌های آجرپزی استفاده می‌شود. آجرهای فشاری یا سنتی در مرحله سفت‌کاری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل مقاومت بالایی که دارند بیشتر برای ساخت دیوارهای باربر، سقف‌های ضربی و تیغه‌های جداکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن آجرهای فشاری تقریباً 2.5 کیلوگرم است.

آجرنسوز

جدیدترین مدل آجر تحت عنوان آجرنسوز است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آجرنسوز همانطور که از اسمش مشخص است بهترین عایق حرارتی است که از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند و در برابر گرما و حرارت مقاومت زیادی دارد.

از خصوصیات و ویژگی‌های آجرنسوز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا از دست نمی‌دهد به همین دلیل از آن می‌توان برای پوشش دیوار داخلی شومینه نیز استفاده کرد.

آجرنسوز

آجرهای نسوز طول عمر بالایی دارند همچنین مقاومت و دوام، زیبایی و ثبات رنگ آن‌ها از دیگر ویژگی‌های متمایز این نوع آجرها است به همین دلیل مناسب‌ترین گزینه برای معماران و سازندگان تبدیل‌شده است. آجرنسوز در برابر فرسایش، حرارت، اشعه آفتاب، رطوبت، خراشیدگی و تغییرات جوی مقاومت بالایی دارند از همین رو به دلیل استفاده از مواد معدنی در ساخت آن از یک آجر منحصربه‌فرد استفاده می‌شود.

البته قابل توجه است که قیمت آجرنسوز نسبت به دیگر آجرها گران‌تر است.

انواع آجرنسوز

آجرنسوز در انواع مختلفی وجود دارد که عبارت است از:

  • کروم
  • زیرکونیوم
  • قلیایی
  • سیلیسی
  • آجرنسوز دایره‌ای

آجر لفتون

آجر لفتون از دیگر مصالحی است که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا آجر لفتون اصفهان در دو رنگ قرمز و زرد است و دارای ابعاد 5*10*20 می‌باشد. نرخ این آجر بستگی به ابعاد آجر دارد.

آجر ده سوراخ

آجر ده سوراخ

آجر ده سوراخ ‌دارای قطر 5.1 تا 5.2 سانتی‌متری است که سطح آن دارای 10 سوراخ است. سوراخ‌های تعبیه‌شده بر روی سطح این آجر به این دلیل است که میلگرد در داخل آن‌ها قفل شود و این مسئله موجب می‌شود تا میزان مقاومت ساختمان در برابر زلزله افزایش یابد.

آجر ماشینی

آجرهای ماشینی یا سوراخ‌دار که برای پر کردن سوراخ‌های آن از ملات استفاده می‌کنند تا میزان مقاومت سازه افزایش یابد. تعداد سوراخ‌های مشخص‌شده در آجر ماشینی معمولا 8 الی 10 عدد است. معمولا برای ساخت دیوار در هر فرایند سفت‌کاری از آجر ماشینی به علت مقاومت و استحکام بالا استفاده می‌شود. مقدار ملاتی که برای سوراخ‌های آجر ماشینی استفاده می‌شود موجب افزایش مقاومت و دوام آن می‌گردد.

قیمت تعیین‌ شده آجر سوراخ‌دار نسبت به سایر نمونه‌های دیگر مقرون به صرفه‌تر است که در بیشتر ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *