مصالح ساختمانی پرکاربرد

در این گفتار در مورد انواع مصالح ساختمانی پرکاربرد صحبت می‌کنیم و تفاوت‌های هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و کاربرد هر کدام از آن‌ها را در بخش‌های مختلف ساختمان شرح می‌دهیم.

معرفی مصالح ساختمانی پرکاربرد

مصالح ساختمانی پرکاربرد عبارت است از:

  1. خاک
  2. سنگ
  3. سیمان
  4. آجر
  5. مصالح فلزی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

خاک

1. خاک

خاک رس یکی از طبیعی‌ترین موادی بوده است که در ساختمان‌سازی بسیار رایج است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خاک رس برای تولید مصالح مختلفی مانند آجر، کاشی، کاهگل، سفال، ملات گچ و خاک نیز استفاده می‌شود. هرچه خاک رس خالص‌تر و بدون هرگونه مواد آلی باشد و همچنین ریشه گیاهان و سایر بقایی که در طبیعت وجود دارد، در این خاک وجود نداشته باشد.

در نتیجه این خاک بسیار بالا با کیفیت‌تر خواهد بود و مصالحی نیز که از این خاک ساخته می‌شود، بسیار باکیفیت هستند. بیشتر خاک رسی که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رنگ خاکستری روشن دارد و رنگ آن به دلیل ناخالصی‌هایی که وجود دارد، می‌تواند تغییر کند.

مقدار سولفات که در خاک رس وجود دارد نباید بیشتر از 5 درصد باشد و همچنین میزان کلر سدیم و پتاسیم آن مجموعه نباید بیشتر از یک درصد نیز باشد. اگر از خاک برای تهیه شفته استفاده می‌شود، می‌توانند از دانه‌های درشت ریز برای ساخت آن استفاده کنند، اما در مورد خاک رس مصرفی در ملات مورد استفاده در ساختمان حداکثر میزان درشت باید 5.7 درصد باشد بر روی الک 149 میکرون بمانند.

سنگ

2. سنگ

سنگ‌ها یکی دیگر از مصالح ساختمانی پرکاربرد هستند که از گذشته تا به امروز در بیشتر ساختمان‌سازی از آن استفاده می‌شده است. کاربرد سنگ برای ساخت و ساز بسیار زیاد است، مقاومت سنگ‌ها در برابر خوردگی و همچنین تغییرات دمایی متفاوت خواهد بود و این مورد از خصوصیات این مصالح ساختمانی به حساب می‌آید. در ایران معادن سنگ بسیار زیادی وجود دارد که باعث شده است این مصالح با قیمت نسبتاً مقرون‌به‌صرفه و در دسترس همه افراد وجود داشته باشد.

از انواع سنگ در ساخت پل‌ها، سنگ چینی، تونل‌ها، ساخت پله، پی‌سازی، نماسازی، کف‌سازی، دکوراسیون داخلی و … استفاده می‌شود. از نکات مهمی که در خرید سنگ از مراکز پخش عمده مصالح ساختمانی باید به آن دقت کنید، میزان فشاری است که می‌تواند سنگ در برابر کاربری‌های متفاوت از خودش نشان بدهد.

یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید این سنگ‌ها این است که میزان جذب آب آن سنگ را باید در نظر بگیرید و سنگی که می‌خواهید برای نمای بیرونی استفاده کنید، نباید بیشتر از 2 درصد باشد، اما برای سنگ که می‌خواهید در دمای نمای داخلی استفاده کنید، میزان جذب آب اهمیت بسیار زیادی ندارد.

سیمان

3. سیمان

سیمان یک پودر سفید رنگی است که طرح از ترکیب مواد آهکی مانند آلومینیوم اکسید و سیلیس تولید می‌شود. اهمیت سیمان در ساختمان‌سازی بسیار زیاد است، ترکیب این ماده با آب می‌تواند بتن را تشکیل دهد که در برابر حرارت و رطوبت مقاومت بسیار زیادی دارد. از سیمان در ساختن قطعات پیش‌ساخته مانند تونل‌ها، پل‌ها، راه‌سازی، تولید بتن و غیره استفاده می‌کنند.

انواع سیمان:

  • سیمان پرتلند
  • سیمان غیر پرتلند

یکی از شیوه‌های شناسایی سیمان اصل و مرغوب در هنگام خرید توجه به رنگ سیمان است که معمولا رنگ سیمان اصل دارای رنگ خاکستری همراه با سایه‌های سبز روشن است که در آن به هیچ عنوان تکه‌های سخت و سفت وجود ندارد. از نکات مهمی که باید هنگام نگهداری سیمان مورد توجه قرار دهید این است که به هیچ عنوان نباید سمیان را به در طولانی مدت در انبار نگهداری کنید؛ زیرا مقاومت خودشان را در مدت زمان‌های طولانی از دست می‌دهند. در نظر داشته باشید که سیمان خالص و با کیفیت بالا نرم و سرد می‌باشد.

آجر

4. آجر

پرکاربردترین آجر در صنعت ساختمان‌سازی آجرهای لفتون، فشاری و سفال هستند. آجر از خاک رس یا آهک تولید می‌شود. از کارخانه آجر لفتون اصفهان می‌توانید آجر لفتون با کیفیت بالا را تهیه کنید.

5. مصالح فلزی

مس، چدن، آلومینیوم و فولاد از سری مصالح فلزی است که هر کدام کاربرد خاصی در ساخت‌وساز دارد، اما در بین این موارد فولاد یکی از اصلی‌ترین فلز‌هایی است که در صنعت ساخت‌وساز به کار می‌رود. مقاومت بالا شکل‌پذیری و قابلیت جوشکاری از ویژگی‌های بسیار خوب فولاد بوده است که باعث شده است این ماده را تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی کند. از فولاد در ساخت انواع تیرآهن، نبشی، ناودانی، انواع میلگرد و سایر مقاطع استفاده می‌گردد.

مصالح فلزی

برای خرید‌های قطعه‌های فولادی باید به نوع کاربری و برند و اینکه کارخانه موردنظر شما نزدیک به محل پروژه باشد توجه بسیار زیادی کنید. در نهایت با انتخاب نوع خاصی از این قطعه‌ها با توجه به قیمت‌هایی که امروز به عنوان رقابتی در بازار عرضه می‌شود، شما می‌توانید تصمیم نهایی خودتان را درباره این فولادها بگیرید.

یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت تمام شده برای یک ساختمان قیمت مهم نبشی‌ها ناودانی‌ها و دیگر قطعه‌های فولادی برای آن ساختمان می‌باشد. شما قبل از اینکه بخواهید پروژه خودتان را شروع کنید باید درباره قیمت آن تخمین بزنید تا بتوانید انتخاب درستی در هر لحظه از هزینه‌های وارده داشته باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *