ویژگی‌های پوکه صنعتی

خاک رس، یکی از خاک‌های قابل قبول برای به دست آوردن و تولید پوکه صنعتی است. برای تهیه پوکه، ابتدا باید خاک رس در کوره قرار داده شود با قرار گیری خاک رس در کوره و حرارت دادن آن، به میزان زیادی منبسط شدن خاک رس شکل می‌گیرد.

با رسیدن خاک رس به حالت منبسط شدن، پوکه صنعتی به وجود می‌آید. با توجه به این که پوکه صنعتی، به شکل کارخانه‌ای تهیه و تولید می‌شود. البته با بررسی بخش‌های داخلی پوکه، بافت‌های سیاه و قهوه‌ای رنگی مشاهده می‌شود.

ویژگی‌های پوکه صنعتی

همان طور که در قسمت فوق مقاله به آن اشاره شد پوکه صنعتی به کمک خاک رس تهیه می‌شود. در اصل، خاک رس، ماده اولیه برای تولید پوکه است.

برای تهیه کردن پوکه، ابتدا باید خاک رس را به کارخانه تولید کننده آن انتقال داد. با انتقال دادن خاک رس به کارخانه تولید کننده، در قسمت فرآوری کارخانه، نمونه گیری‌های لازم برای تولید پوکه انجام می‌شود.

یکی از دلایل نمونه گیری برای خاک رس و تولید آن به پوکه، از بین بردن مواد شیمیایی مزاحم برای خاک رس است. در هر صورت، خاک رس با گذراندن تمامی مراحل فوق، با آب ترکیب می‌شود.

با ترکیب شدن آب با خاک رس، به میزان قابل ملاحظه‌ای به گل تبدیل می‌شود. گل به وجود آمده از ترکیب آب و خاک رس، به کوره‌های گردان منتقل می‌شود. حرارت بالایی برای گل رس در کوره در نظر گرفته می‌شود که از آن گاز‌هایی تولید می‌شود.

گاز‌های تولید شده از آن، منجر به منبسط شدن دانه‌های آن می‌شود. با سرد شدن مخلوط خاک رس و آب، حباب‌های ایجاد شده هوا در داخل آن به شکل توخالی باقی می‌مانند و سطح سردی را به خود اختصاص می‌دهند.

البته در کارخانه برای تولید پوکه، آن را به شکل دانه بندی شده به کار می‌برند. پوکه صنعتی کیسه‌ ایی دارای رده بندی بسیار متفاوتی است. در این دسته بندی مشخص شده برای پوکه، اندازه‌های آن است که با یکدیگر متفاوت است.

پوکه صنعتی درشت

کاربرد پوکه در ساخت و ساز را بشناسید

پوکه صنعتی، دارای ویژگی و مزیت‌های بیشماری برای ساخت و ساز است و از مصالح کاربردی مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی به شمار می‌آید. از جمله ویژگی‌های به دست آمده برای ساخت و ساز به کمک پوکه صنعتی، میزان وزن سبک است.

وزن سبک، یکی از معیار‌های مهم برای پوکه صنعتی بشمار می‌آید. منتقل کردن حرارت، نکته دیگری که برای پوکه‌ها به دست می‌آید. میزان منتقل کردن حرارت برای پوکه‌های صنعتی بسیار کم و در حد کاهشی است.

البته پوکه صنعتی در برابر آتش از خود مقاومت بسیار بالایی را نشان می‌دهد. البته این نوع از پوکه دوام و مقاومت بسیار بالایی دارند. تغییرات شیمیایی بسیار بالا بر روی پوکه صنعتی تاثیر می‌گذارد اما یکی از دلایل عدم تاثیر این نوع از تغییرات، مقاومت بیش از اندازه برای پوکه صنعتی بشمار می‌آید.

1. تراکم پذیری برای پوکه صنعتی

یکی از ویژگی و مزیت‌های دیگر برای پوکه صنعتی، تراکم پذیری بالا برای آن است. تراکم پذیری برای پوکه صنعتی، به این شکل که در برابر فشار مکانیکی، تداوم داشته و فشرده نمی‌شود. البته درصد هوای موجود در آن نیز به شکل ثابت باقی می‌ماند.

جذب آب در دانه‌های پوکه پایین است. یکی از دلایل، بسته بودن این منافذ، وجود لایه روکش در پوکه صنعتی است. یکی از نکات مهم برای پوکه صنعتی، مقاومت بسیار بالا برای آن است.

مقاومت بالا برای پوکه صنعتی، در برابر یخ زدگی واکنشی از خود نشان نمی‌دهد. بنابراین با توجه به میزان مقاومت بسیار بالا برای پوکه صنعتی، طول عمر آن نیز به طبع افزایش پیدا می‌کند.

البته پوکه صنعتی در صنعت کاربرد بیشتری را به خود اختصاص داده است. با توجه به ویژگی‌های موجود در پوکه صنعتی، موارد استفاده از آن نیز بسیار زیاد است.

انواع پوکه های صنعتی

موارد استفاده از پوکه صنعتی

یکی از ویژگی مهم پوکه صنعتی، مقاومت بسیار بالا برای آن است. البته از پوکه، برای پر کردن قسمت‌هایی از کف ساختمان نیز استفاده می‌شود.
پوکه صنعتی، دارای خاصیت روکش و یا عایق را به خود اختصاص داده است.
به کار بردن عایق و روکش برای پوکه، مناسب برای تولید بلوک سبک نیز می‌باشد. به کار بردن پوکه صنعتی، برای پر کردن فضای خالی بسیار مناسب و کاربردی است.

سازه‌های ساختمانی، محل مناسبی برای بهره بردن از پوکه است. برای ساخت سد‌های بزرگ، از پوکه صنعتی استفاده می‌شود. برخی از سازه‌ها، ساخت آن‌ها از سطح زمین بسیار پایین‌تر است.

با توجه به پایین‌تر بودن سازه‌ها از سطح زمین، برای پر کردن و بالا آوردن آن‌ها می‌توان از این نوع پوکه بهره‌مند شد. با توجه به این که برای ساخت پوکه صنعتی از خاک رس بهره برده می‌شود به کار بردن آن در بخش‌های کشاورزی نیز به وفور یافت می‌شود. به کار بردن خاک رس برای محصولات کشاورزی نیز بسیار مفید است.

البته بین پوکه ساختار‌های دیگری نیز وجود دارد که به شرح زیر است:

  • پوکه معدنی
  • پوکه صنعتی

ساختار متفاوت پوکه معدنی

در رابطه با پوکه معدنی، ساختار متفاوت آن نسبت به پوکه صنعتی است. برای پوکه معدنی، از سرد شدن مواد مذاب در داخل آتشفشان‌ها تولید می‌شود.
با توجه به این موضوع در رابطه با پوکه‌های صنعتی، باید در رابطه با تفاوت‌های آن‌ها نیز نکاتی را در نظر داشت.

پوکه صنعتی از یک ماده سیلیکاتی به دست می‌آید. البته برای ساخت پوکه معدنی، شکل و ساختار آن به صورت طبیعی است. پوکه صنعتی در کارخانه و همین طور با دخالت انسان شکل می‌گیرد.

تولید پوکه‌های صنعتی در برابر پوکه‌های ایجاد شده به شکل معدنی، هزینه و زمان بیشتری را به خود می‌گیرد. پوکه صنعتی تولید شده در کارخانه و در برابر آن پوکه معدنی به شکل طبیعی ساخته می‌شود. از نظر سختی در رابطه با پوکه معدنی و صنعتی، پوکه معدنی دارای مقاومت بسیار بالا در مقابل پوکه صنعتی هستند. بنابراین به کار بردن هر نوعی از پوکه چه به صورت صنعتی و چه به صورت طبیعی، هر کدام متناسب با نوع ساخت و ساز استفاده می‌شوند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *