مشخصات انواع آهک

کاربرد آهک در ساخت‌ و ساز از سابقه بسیار طولانی برخوردار است. آهک در ساخت و ساز، نقش بسیار مهم و گسترده‌ای دارد. یکی از مواد اصلی برای تهیه سیمان، شفته ریزی ساختمان، زیرساخت جاده‌ای و ساخت نما است و از مصالح پر فروش در مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی است.

آهک دارای رنگ سفید و در ساختمان سازی شناخته شده و به کار می‌رود. مواد تشکیل دهنده در آهک، از دو ماده کربنات کلسیم و همین طور کانی رسوبی است.

این دو ماده با ترکیب شدن خود با آب، میزان چسبندگی بسیار بالایی را به دست می‌آورند. افزایش این میزان از چسبندگی برای این نوع از سنگ، درصد خشک شدن آن را کاهش می‌دهد.
با کاهش یافتن میزان خشک شدن آن برای سنگ، ویژگی‌های استفاده از آهک برای ساختمان سازی به جهت مقاومت بالا و رنگ سفید آن، بسیار مناسب‌تر است.

البته ویژگی‌های دیگری نیز برای آهک وجود دارد که شاملعدم واکنش پذیری با مواد ساختمانی دیگر، امکان انبار کردن این ماده ساختمانی در طولانی مدت و هزینه اندک آن است.

ویژگی و مشخصات انواع آهک

انواع آهک و کاربرد آن‌ها در ساخت و ساز سابقه‌ی طولانی دارد، البته در زمان‌های بسیار گذشته، به کار بردن آهک با مواد ترکیبی دیگر در کنار هم قرار داده می‌شدند.

در ساخت و ساز‌هایی از جمله اهرام مصر و حتی بنا‌هایی مانند تخت جمشید از آهک استفاده شده است. بنابراین مقاومت بالای آهک را می‌توان از کاربرد آن در بنا‌های تاریخی در گذشته و ماندگاری آن‌ها در طولانی مدت را در نظر داشت. البته جدای کاربرد‌های بی نظیر برای آهک، نوع‌های متفاوتی نیز برای آن وجود دارد.

برداشتن مشتی از آهک

1. آهک پودر شده

یکی از انواع آهک، با ساختار سنگ آهک به شکل پودر سنگ است. البته میزان کربنات کلسیم به کار رفته در این نوع پودر سنگ، به شدت سخت و مقاوم است.

سنگ آهک، یکی از سنگ ‌های مستحکم برای ساخت و ساز در ایام گذشته بوده است. اما امروزه به کار بردن سنگ آهک در ساخت و ساز نوین، هیچ کاربردی را به خود اختصاص نداده است.
امروزه پودر سنگ را به شکل کوبیده شده مورد استفاده قرار می‌دهند. پودر سنگ، برای شفته ریزی در استخر و دیوار‌های آن به کار برده می‌شود. پودر سنگ در موارد ساختمانی به شرح زیر به کار برده می‌شود که شامل:

  • میزان افزایش چسبندگی قیر به آسفالت
  • گونی
  • ایزوگام

آهک یک ماده اساسی برای ساخت ملات است و با سیمان و ماسه نیز ترکیب می‌شود. البته برای بند کشی بین کاشی و سرامیک نیز از آن بهره برده می‌شود. پودر سنگ آهک را به همراه سیمان سفید مخلوط می‌کنند و برای بند کشی از آن بهره می‌برند.

2. آهک زنده

آهک زنده با توجه به ساختار شیمیایی خود یک نوع از کلسیم خالص سازی شده است. از این نوع سنگ آهک، برای امور ساخت و ساز استفاده می‌شود.
یکی از کاربرد‌های مهم برای آهک زنده، استفاده از آن برای ساخت و ساز و تهیه سیمان و همین طور شفته ریزی است.

یکی از مواد کاربردی دیگر این روز‌ها برای ساخت و ساز، به کار بردن سیمان است. سالانه میزان زیادی از سیمان در تمامی نقاط جهان برای ساختمان سازی و همین طور جاده سازی به کار برده می‌شود.

البته برای ساختار سیمان نیز از ترکیب آهک هم استفاده شده است. در واقع، به کار بردن آهک زنده در ساختار سیمان، میزان چسبندگی آن را افزایش می‌دهد. در صورت نبود آهک زنده در ساختار سیمان، سیمان کاربرد خود را از نظر میزان چسبندگی از دست می‌دهد.
با این حال، به کار بردن آهک زنده به شکل کلوخه‌ای، برای شفته ریزی در استخر و همین طور بنا با سازه‌های کوچک بسیار مناسب است و یکی از بهترین آهک‌ها در بازار آهک مرغوب کرمان است.

یک تپه آهک

3. آهک نیمه آبی

آهک به صورت نیمه آبی، شباهت بسیار بالایی به آهک زنده، اما به صورت پخته شده به خود اختصاص داده است. آهک نیمه آبی، به میزان زیادی دارای خاک رس است. البته میزان آهک موجود در این نوع، نسبت به آهک‌های دیگر، از خلوص بسیار کمتری برخوردار است.

البته افزایش مقاومتی بسیار افزایشی را به خود اختصاص داده است. این میزان از افزایش مقاومتی، از بالا بودن میزان چسبندگی و همین طور با خشک شدن آن روشن‌تر می‌شود.
یکی از انواع دیگر آهک، بهره بردن از آهک آبی است. آهک آبی، یکی از آهک‌های موجود که دارای ناخالصی‌های بسیار زیاد و بیشماری در خود است.

البته این نوع آهک، دارای مواد دیگری در خود می‌باشد که شامل:

  • سیلیکات
  • خاک رس
  • خاک آلومینیم

البته این نوع آهک، بعد از پخته شدن با توجه به ساختار شیمیایی خود، با نام آهک آبی شناسایی می‌شود.

4. آهک هیدراته

نوع دیگری از آهک، با نام آهک هیدراته است. این آهک، با توجه به ترکیب کردن آن با آهک زنده به دست می‌آید. البته نقش آب را در این نوع ترکیب نباید نادیده گرفت. این نوع آهک، ترکیب بی نظیری برای استفاده از ملات و شفته ریزی مناسب برای آن دارد.

به دلیل این که میزان حجم آن زیاد نمی‌شود و این که سوراخ‌های خالی در آن وجود ندارد. البته این نوع از آهک، در بسیاری از مصالح ساختمانی به کار برده می‌شود که شامل:

  • سرامیک
  • شیشه

ترکیب کردن آهک با ماسه و همین طور سیمان، از جمله پر استفاده‌ترین ملات‌های ساختمانی در ساخت و ساز بشمار می‌آید.

5. آهک دولومیتی

یکی دیگر از انواع آهک‌ها، استفاده از آهک دولومیتی است. این آهک، در ساختمان سازی به کار برده می‌شود. البته به کار بردن دولومیت، هم به شکل آهک آبی و هم نیمه آبی، ناخالصی‌هایی را در ساختار خود دارد.

البته بیشتر ناخالصی‌های موجود در این نوع آهک، وجود منیزیم و نوع آن است. ترکیب شیمیایی به کار رفته در این نوع آهک، به شکل کربنات کلسیم و منیزیم موجود در آن و به کار برده شده در امور ساختمانی است. البته با توجه به موجود بودن منیزیم در ساختار این نوع آهک، به کار بردن درصد بیشتری از آهک یک امر اساسی و حیاتی برای تاثیرگذاری بیشتر آهک دولومیتی است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *