ملات گچ و خاک

یکی از مصالحی که در ساخت دیوار کاربرد دارد ملات گچ و خاک است که در اغلب ساختمان‌سازی‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر گچ از جمله مصالح ساختمانی پرکاربرد برای ساخت و ساز است که در کلیه ساختمان‌ها به کار می‌رود. یکی از زیرسازی‌هایی که لازم است پیش از رنگ کردن دیوار مورد توجه قرار گیرد گچ کردن دیوار یا اصطلاحاً گچ کشی است.

ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که چگونه دیوار ساختمان می‌توان دیوار ساختمان را کاملا صاف و بدون تورفتگی یا برجستگی انجام داد. برای این کار تنها کافی است که شما مقداری گچ و خاک را با آب مخلوط کنید تا یک ملاتی به دست آید سپس با استفاده از آن دیوارها را کاملا صاف می‌کنید. بعد از اتمام فرایند دیوار چینی لازم است که با کمک گرفتن از یک استاد کار مجرب گچ کاری دیوار را انجام دهید.

ملات چیست؟

ملات از ترکیب کردن دو ماده یا چندین ماده تشکیل می‌شود. کاربرد اصلی ملات برای چسباندن دو چیز سخت به یکدیگر است برای این منظور ملات ساخته می‌شود. با مخلوط کردن مقداری گچ و آب یک ماده خمیری به دست می‌آید که شما می‌توانید ملات‌های مختلفی را بسته به موقعیت و مکانی که نیاز دارید مورد استفاده قرار دهید.
معمولا ملات گچ و خاک بعد از ترکیب کردن با آب به رنگ قهوه‌ای در می‌آید که از آن برای دیوار استفاده می‌کنند. زمانی که گچ و خاک و آب مخلوط می‌شود به صورت رنگ قهوه‌ای در می‌آید که معمولا از این ملات برای دیوار استفاده می‌شود. برای تهیه ملات و خاک باید از یک استانبولی استفاده کرد که نصف آن را آب بریزید، سپس خاک رس الک شده به آن اضافه کنید و بعد از آن باید گچ را به مواد اضافه کرد.

ملات گچ و خاک

برای تولید بهتر خاک کلیه مراحل را به آرامی با هم مخلوط کنید البته باید توجه کنید که برای تهیه این ملات باید 20 درصد گچ و 80 درصد خاک به آب اضافه کرد. این میزان مواد ماندگاری ملات را در درجه متعادل قرار می‌دهد. در صورتی که شما قصد دارید که ملات هر چه سریع‌تر خشک شود لازم است که مقدار بیشتری گچ را به آب اضافه کنید و یا آب کمتری را به ملات خود اضافه نمایید.

چنانچه شما می‌خواهید مواد دیرتر خشک شود باید خاک بیشتری به موادتان اضافه کنید که موادتان دیرتر خشک شود زمانی که خاک بیشتری به مواد اضافه نماید باعث می‌شود تا ملات شما زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز داشته باشد. در صورتی که تمایل داشته باشید که موادتان زودتر خشک شود گچ آن را بیشتر کنید.

مواد تشکیل‌دهنده ملات گچ و خاک

هر کدام از ملات‌ها به شکلی تشکیل شده‌اند و هر کدام خاصیت‌های مخصوصی دارند. به عنوان مثال ملات گچ و سیمان برای دیوارکشی بسیار مناسب است و باعث صاف‌شده دیوارها می‌شود.

ملات گچ و خاک که معمولا از خاک رس یا قهوه‌ای تهیه می‌شود. گچ به این دلیل که حجم کمی دارد و برای تنها به عنوان چسبندگی خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاک دارای حجم زیادی است و بیشترین کاربرد را برای چشم پرکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا حجم دهنده‌ها حدوداً 80 درصد ملات را تشکیل می‌دهند.

نوع دیگری از ملات‌هایی که برای دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند از ترکیب ماده سیمان برای حجم و چسب سنگ یا بتن به عنوان چسبندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ملات در بیشتر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تنها تفاوتی که این ملات با سایر ملات‌های دیگر دارد هزینه خرید آن است که قیمت بالاتری دارد.

انواع ملات

انواع مختلفی ملات وجود دارند که هر کدام از آن‌ها از برای قسمت خاصی مورد نیاز است. به طور کلی ملات‌ها به دو گروه دسته‌بندی می‌شوند عبارتند از:

ملات زود خشک

ملات‌هایی که خیلی سریع خشک می‌شوند باید هر چه سریع‌تر مورد استفاده قرار بگیرند زیرا امکان خشک شدن آن‌ها وجود دارد و دیگر قابل استفاده نیستند. البته برخی از ملات ها هستند که زمانی که خشک می‌شوند با افزودن کمی آب مجدداً به حالت اولیه آن باز می گردند. این دست از ملات‌ها به طور کلی 3 الی 5 دقیقه خشک می‌شوند و بعد از آن دیگر قابل استفاده نخواهند بود و یا اینکه کیفیتشان را از دست خواهند داد.

ملات دیر خشک

ملات دیر خشک

یک نمونه دیگر ملات‌های ساختمانی که مدت زمان طولانی‌تری نیاز است تا کاملا خشک شوند. بعضی از این ملات‌ها زمانی که مقداری به آن‌ها آب اضافه کنید یا در معرض حرارت مستقیم قرار بگیرند سریع خشک می‌شوند. این نوع ملات‌ها برای محیط هایی که نیاز به دقت و توجه زیادی است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ملات دیرگیر

ملات دیرگیر در مجاورت هوا یا زیر آب سخت قرار می‌گیرند. هنگام سخت شدن معمولا از 2 ساعت شروع می‌شود تا 72 ساعت به بالاترین مقدار سختی خودشان برای محل می‌رسند.

دلیل مخلوط خاک با گچ چیست؟

در صورتی که شما جزء افرادی باشید که در زمینه ساختمان‌سازی مشغول فعالیت هستید ممکن است بدانید که قیمت خاک در بازار مصالح ساختمانی در اصفهان ارزان‌تر از گچ است.

زمانی که سنگ گچ را از معدن استخراج می‌کنند داخل کوره قرار می‌دهند و بعد از انجام فرایندهای مختلف بر روی آن، این مواد را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند و این عمل موجب می‌شود تا هزینه‌های بسیاری برای گچ لازم باشد که بپردازید.

از سوی دیگر خاک رس را بعد از استخراج مستقیماً به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. از همین رو قیمت خاک رس نسبت به گچ مناسب‌تر است. استفاده نمودن از خاک رس مقرون به صرفه‌تر است.

ملات های گچ و خاک از ملات‌های دیر خشک است که نسبت به ملات گچ زمان‌بر است به همین دلیل این ملات دیرتر خشک می‌شود از همین رو باعث می‌شود تا شما فرصت بیشتری داشته باشید که بر روی ردیف قبلی آجر بگذارید و ردیف بعدی را روی آن بچینید. طبق دلایلی که مطرح کار کردن با ملات گچ و خاک بسیار راحت است این ملات بسیار سبک است و برای فرم دادن و درست کردن زیربنا مناسب‌ترین گزینه است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *