انواع گچ‌ ساختمانی

یکی از انواع مصالح ساختمانی پرکاربرد برای ساخت و ساز انواع گچ‌ ساختمانی است که برای پوشش دادن به دیوار، سقف‌ها و قالب‌بندی‌ها همچنین المان‌های دکوراتیو استفاده می‌شود. گچ‌های ساختمانی از سنگ گچی که در طبیعت موجود است به دست می‌آیند.
سنگ گچ دارای بافت بلوری شکل می‌باشد که از لایه‌های مقاومی تشکیل شده است و بعد از استخراج و فرآوری به پودر گچ ساختمانی تبدیل می‌شود. در واقع سنگ گچ زمانی که از طریق دستگاه‌ها و ماشین‌آلات سنگ‌شکن از زمین استخراج می‌شود به کوره منتقل می‌شود و با درجه حرارت 180 سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود.
این میزان حرارت تبلور سنگ گچ را از بین خواهد برد و باعث می‌شود تا آب آن تبخیر شود در پایان پودر گچ مورد نیاز مصالح ساختمانی از این طریق آماده می‌شود. گچ ساختمانی از سنگ گچ خالص ایجاد می‌شود که در فرایند تولید آن هیچ مواد افزودنی به آن اضافه نمی‌شود.

کاربرد انواع گچ‌ ساختمانی

کاربرد انواع گچ‌ ساختمانی عبارت است از:

  1. گچ سفیدکاری یا گچ سفید
  2. گچ ساتن
  3. گچ میکرونیزه
  4. گچ عاج
  5. گچ گیپتون
  6. گچ‌رنگی
  7. گچ پاششی
  8. گچ شیوا
  9. گچ ژیپس

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. گچ سفیدکاری یا گچ سفید

این نوع گچ همانطور که از اسمش مشخص است برای سفیدکاری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نام گچ روکار نیز معروف است. گچ سفیدکاری نسبت به سایر گچ‌های دیگر در بازار فروش عمده مصالح ساختمانی قیمت ارزان‌تری دارد. این نوع گچ بسیار منحصربه‌فرد است و بیشترین کاربرد را برای پرداخت، نازک‌کاری و سفیدکاری دارد. میزان چسبندگی این نوع گچ بسیار قوی است و نیازی به زیر کاری ندارد.

گچ میکرونیزه

2. گچ ساتن

از این نوع گچ برای سفیدکاری لایه نهایی سطح استفاده می‌شود. برای تولید این ماده گچ آن را با مواد افزودنی مانند پرلیت مخلوط می‌کنند. ویژگی‌های گچ ساتن امکان شستشو، مقاومت در برابر رطوبت، عدم ترک‌خوردگی، مقاومت در برابر خراشیدگی دارد.

3. گچ میکرونیزه

گچ میکرونیزه در مقایسه با سایر گچ‌های دیگر پر استفاده‌تر است. از این نوع گچ برای سفیدکاری دیوار، قالب‌گیری، گچ‌بری‌های دکوراتیو، مجسمه‌سازی، کشته‌کشی و تولید گچ پلیمری و ترکیبی استفاده می‌شود.

4. گچ عاج

این نوع گچ بسیار نرم است که بیشترین کاربرد را در مجسمه‌سازی، ساختن قطعات از پیش‌ساخته شده، تولید رنگ لعابی و کشته‌کشی ساختمان دارد. این نوع گچ دارای خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی است.

گچ گیپتون

5. گچ‌ رنگی

گچ‌ رنگی از ترکیب شدن پودرهای رنگی شیمیایی که در گچ ساده به کار می‌رود ساخته می‌شود. این نوع گچ به صورت طبیعی معمولا در رنگ‌های سفید و خاکستری مایل به سفید یا کرم می‌باشد که از طریق افزودنی‌های طبیعی یا شیمیایی رنگ دهنده و بدون تغییر خاصیت آن می‌توان انواع گچ را در رنگ‌بندی‌های مختلف تولید نمود. موارد استفاده از گچ‌های رنگی برای تولید و ساخت گچ تحریر، ساخت مجسمه و ساخت دکورهای تزئینی، پوشش دیوارها می‌باشد.

6. گچ گیپتون

گچ گیپتون نسبت به سایر گچ‌های معمولی دارای چسبندگی بالایی است؛ بنابراین از آن برای پوشش سطوح بتنی، سیمانی، فومی و غیره استفاده می‌شود. گچ گیپتون بعد از فرایند پخت داخل کوره، با انواع مواد افزودنی مخلوط می‌شود تا مقاوم‌تر و محکم‌تر شود به همین دلیل برای پوشش‌های سطوح بتنی مناسب‌ترین گزینه هستند.

گچ گیپتون در دو حالت تک لایه و دو لایه بر روی آجر، سطوح سیمانی، سطوح بتنی متخلخل، بلوک‌های سیمانی و بلوک‌های بتنی انجام می‌شود. این نوع گچ به علت بالا بودن چسبندگی میزان جذب آب آن تا 3 درصد پایین‌تر است.

گچ شیوا

7. گچ پاششی

گچ پاششی از طریق دستگاه گچ پاش برای پوشش دادن روی سطوح پاشیده می‌شود که بعد از خشک شدن سطح یکدست و مقاومی ایجاد می‌کند. گچ پاششی مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت دارد به همین دلیل به صورت مستقیم بر روی انواع سقف‌ها یا دیوارهایی که گچ و خاک نشده به کار می‌رود.

با استفاده از گچ‌های پاششی زمان اجرای پروژه را کوتاه‌تر می‌کند تا با تمامی شرایط آب و هوایی منطقه سازگار باشد. گچ پاششی تمامی منافذ سطح را صاف و یکدست می‌نماید و به راحتی بر روی انواع سطوح آجری، بتنی و سیمانی قابل اجرا می‌باشد.

8. گچ شیوا

این نوع گچ که از ترکیب گچ مکانیزه با افزودنی‌های خاصی ایجاد شده است. از ویژگی‌های این نوع گچ می‌توان به مقاومت بالای آن اشاره کرد. همچنین در برابر رطوبت و ضریب انتقال صوتی و حرارتی آن پایین است.

این نوع گچ قابل اجرا بر روی انواع سطوح می‌باشد که برای انجام فرایند زیر کاری بسیار مناسب است. بر روی این نوع گچ‌ها می‌توانید انواع رنگ‌های روغنی، دیوار پوش‌های پی وی سی، پوشش‌های اکریلیکی، بلکا و از گچ پلیمری ساتن استفاده کنید.

9. گچ ژیپس

این نوع گچ که از ماده معدنی سولفات کلسیم است و رنگ آن سفید خالص است. گچ ژیپس برای تولید سنگ گچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزیت‌های استفاده از گچ‌های ساختمانی

مزیت‌های استفاده از گچ‌های ساختمانی

  • مقاومت بالای گچ به دو عامل بستگی دارد: 1. دمای گیرش 2.میزان تبخیر گچ.
  • زمانی که مقاومت گچ بعد از گیرش زیاد شد ثابت باقی می‌ماند برای اینکه بتوان مقاومت گچ را بالا ببرید باید به آن مقداری ماسه اضافه کنید.
  • گچ بعد از گیرش حجم آن بیشتر می‌شود و بعد از خشک شدن دچار انقباض و ترک‌خوردگی نمی‌شود.
  • کمتری زمان‌گیرش گچ‌های ساختمانی 4 دقیقه است و بیشترین زمان آن 10 دقیقه است، به همین علت گچ شامل مصالح ساختمانی زودگیر است که استفاده نمودن از آن می‌تواند مدت زمان اجرای کار را کاهش دهد.
  • گچ سطح یکدست، صاف و بدون سوراخ ایجاد می‌کند، بنابراین از آن برای پر کردن ترک‌های دیوار استفاده می‌شود.

معایب گچ

  1. گچ از مصالح ساختمانی است که در برابر لکه و آلودگی‌ها مقاومت پایینی دارد و قابلیت شستشو و تمیزکاری ندارد.
  2. زمانی که گچ در برابر رطوبت قرار گیرد باد می‌کند بنابراین استفاده از این نوع مصالح برای مکان‌هایی که رطوبت زیاد است مناسب نیست، زیرا به سهولت نم و رطوبت را به خود جذب می‌کند.
  3. گچ باعث سولفاته شدن فلز می‌شود؛ از همین رو باید پیش از پوشش فلزات با این مصالح آن‌ها را ضد زنگ کنید.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *