انواع شیرآلات ساختمانی

انواع شیرآلات ساختمانی باید دارای جنس بسیار مستحکمی برای خود باشند. البته میزان مقاومت و استحکام برای ساختار شیرآلات بسیار مهم است.

بازسازی یا بهره بردن از شیرآلات در زمان ساخت و ساز، در حین پوسیدگی جنس آن‌ها به وجود می‌آید. پوسیده شدن شیرآلات در طولانی مدت اتفاق می‌افتد. البته برای بهره‌مندی از شیرآلات باید جنس آن در نظر گرفته شود.

جنس کاربردی برای شیرآلات، باید مقاوم و به شدت مستحکم باشد. مقاوم و مستحکم بودن شیرآلات، یکی از نکات ارزشمند برای ماندگاری بالا در طولانی مدت برای شیرآلات است.
ابتدا باید با دسته‌هایی از شیرآلات آشنا شد. شیرآلات در نوع‌های متفاوتی در بازار پخش عمده مصالح ساختمانی عرضه می‌شوند.

انواع شیرآلات ساختمانی

انواع شیرآلات در ساختمان، دارای دسته بندی‌های متفاوتی هستند. البته شیرآلات در دو دسته قرار می‌گیرند که شامل:

  • شیرآلات با ساختار دیسکی
  • شیرآلات کارتریجی
  • توپی
  • فشاری
  • لمسی

البته شیرآلات بیان شده در بالا، به عنوان شیرآلات بدون واشر نیز از آن‌ها یاد می‌شود. با این حال، برای ایجاد یک دسته بندی بهتر و مناسب، باید از شیرآلات را در دسته بندی دیگری قرار داد که شامل:

  • شیرآلات واشر دار
  • شیرآلات بدون واشر

شیرآلات از نوع فشاری، از دسته شیرآلات واشردار به حساب می‌آیند. قبل از بهره‌مندی از انواع شیرآلات ساختمانی، ابتدا در رابطه با هر کدام از آن‌ها اطلاعاتی را در دست داشته باشید. بدون آگاهی اولیه در رابطه با شیرآلات، اقدام به خرید آن‌ها ننمایید.

شیر آب اهرمی در حمام

1. شیرآلات از نوع توپی

یکی از انواع شیرآلات ساختمانی از نوع توپی است. ساختار توپی شکل برای این نوع شیرآلات در بخش‌هایی از ساختمان به کار برده می‌شود.
یکی از بخش‌های کاربردی برای به کار بردن شیرآلات در ساختمان، در قسمت آشپزخانه و همین طور بر روی ظرفشویی است.

این نوع از شیر آب، یکی از مدل‌های بدون واشر برای شیرآلات ساختمانی است. شیر آب با ساختار توپی، تنها به کمک یک اهرم قابلیت کارکرد را از خود نشان می‌دهد.
از این جهت، دور یک کلاهک به شکل توپی و در قسمت بدنه اصلی شیر قرار داده شده است. اهرم قرار داده شده در شیر آب توپی، می‌توان دمای آب را در آن تنظیم کرد.

یکی از مشکلات به وجود آمده برای اهرم توپی شکل در شیر آب، میزان خوردگی بیش از اندازه و به مرور زمان برای آن می‌شود. یکی از معایب این نوع از شیر آب برای ساختمان، مشکل چکه کردن آب در آن است.

2. شیرآلات دیسکی

یکی از شیرآلات دیگر برای ساختمان، به کار بردن شیرآلات از نوع دیسکی است. شیرآلات دیسکی، یکی از به روز‌ترین و مدرن‌ترین نوع شیر آب است.
این نوع از شیر آب نیز دارای دسته اهرمی به شکل تک است. این اهرم بر روی بدنه استوانه‌ای شکلی قرار داده شده است.

شیر آب دیسکی، دارای آب سرد و گرم در داخل یک مخزن است. به این مخزن کارتریج فشار گفته می‌شود. کارتریج، وظیفه متعادل سازی فشار آب را بر عهده دارد.
قرار گرفتن دیسک سرامیکی در ابتدا و انتهای شیر آب، برای برای کنترل فشار آب است. البته نقطه مشترک بین شیرآلات از نوع سرامیکی و توپی، اهرم آن است. اهرم موجود برای شیرآلات، وظیفه گرم و سرد کردن آب را بر عهده دارد. کیفیت و مقاومت بالایی برای به کار بردن این نوع از شیرآلات وجود دارد.

3. شیرآلات ساختمانی کارتریجی

شیرآلات کارتریجی، دارای دو دسته به شکل اهرمی است. یکی از تفاوت‌های اولیه برای شیرآلات کارتریجی، ساختار آن‌ها است. ساختار شیرآلات کارتریجی، از نوع بدون واشر است.

4. شیر آب از نوع فشاری

شیر آب از نوع فشاری، یکی از نوع شیرآلات است که در گذشته نیز مورد استفاده قرار داده می‌شده است. این نوع از شیرآلات، دارای واشر هستند. البته این نوع از شیرآلات را در خانه‌های قدیمی می‌توان مشاهده کرد.

این روز‌ها، برای خانه‌های مدرن و جدید به کار بردن شیرآلات فشاری، گزینه ایده آلی نیستند. از نظر هزینه، یکی از به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین نوع شیرآلات ساختمانی، به کار بردن شیرآلات فشاری است.

این نوع از شیرآلات ساختمانی، دارای دو نوع اهرم در خود می‌باشند. اهرم‌های موجود در شیرآلات ساختمانی، جداکننده برای آب سرد و گرم هستند. این نوع شیرآلات با واشر قابلیت کارکرد دارد. البته چکه کردن این نوع شیر آب، نیز در طولانی مدت امکان دارد. یکی از دلایل چکه کردن آب در این نوع از شیر آب، به دلیل جریان آب، میزان پوسیدگی و سایش برای این نوع از شیرآلات افزایش پیدا می‌کند.

در برخی از موارد، در مدت زمان طولانی استفاده از این نوع شیر آب، باید واشر آن را تعویض کرد.

شیر آب هوشمند

5. شیر آب لمسی

یکی از انواع دیگر شیر آب، به کار بردن شیر آب لمسی است. شیر آب لمسی، یکی از مدرن‌ترین نوع شیرآلات در ساختمان است. شیرآلات لمسی، دارای یک سنسور به شکل حرکتی است. سنسور کمک زیادی در استفاده از شیر آب لمسی می‌کند. از این نظر، به کار بردن شیر آب لمسی، تنها با حرکت دادن دست بر روی سنسور، جریان آب حرکت خود را آغاز می‌کند.

یکی از مکان‌های ایده آل برای قرار دادن شیر آب لمسی، در حمام و آشپزخانه است. یکی از بهداشتی‌ترین نوع شیرآلات ساختمانی، به شکل لمسی شناخته شده است.

میزان آلودگی برای آب، در زمان استفاده از شیر آب لمسی به شدت کاهش پیدا می‌کند. از این رو، به کار بردن شیرآلات لمسی، برای بالا بردن سطح بهداشت به شدت کاربردی است.

گردنه به کار رفته برای شیر آب لمسی، دارای نوع متفاوتی است. بنابراین تنها یک حالت برای ساختار گردنه شیر آب به کار نرفته است. از این جهت، برای هر سلیقه‌ای، حالت‌های متفاوتی برای گردنه شیر آب ساخته شده است.

گردنه‌های آب متفاوتی که برای این مدل به وجود آمده است شامل:

  • استاندارد
  • حالت بسیار خمیده برای گردنی شیر آب
  • ساختار پل شکل

البته سنسور به کار رفته در شیرآلات امروزی، نیاز به استفاده از اهرم در شیر آب را از بین برده‌اند. اهرم‌هایی که برای باز و بسته کردن شیر آب به کار می‌رفته‌اند. این روز‌ها، بیشتر این اهرم‌ها ساختار خود را به دست سنسور‌های حساس به حرکت دست داده‌اند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *