آجر ساختمانی درجه یک

آجر گری یا فشاری، یکی از قدیمی‌ترین نوع آجر می‌باشد که آن را آجر زبره نیز می‌نامند. معمولا آجر گری با ابعاد 22× 10× 5/ 5 یا با همین طول و عرض ولى به ضخامت 4 و 3 سانتی‌متری تولید مى‌شود و از آن جایى که موقع خشت زدن با دست، گوشه‌هاى گل در قالب با انگشت فشار داده مى‌شده، این آجر را فشارى نیز می‌نامند. کاربرد آجر گری در صنعت ساختمان مختلف است.
از آجر گری یا فشاری در ایام قدیم در نقش دیوار‌های باربر ساختمان‌ها، دیوارهاى حمال، جدا کننده، طاق ضربى و همچنین به صورت آبساب براى نماسازى در بسیاری از موارد، کاربرد داشت اما به مرور زمان به علت وزن زیاد آن و مرتفع شدن سازه‌ها از کاربرد در دیوار چینی به کاربرد در فونداسیون سازی تغییر کرد و در نتیجه میزان کاربرد آن در صنعت ساختمان کاهش یافت.
به ندرت ساختمانی را می‌توان پیدا کرد که در دیوار چینی از آجر گری یا فشاری استفاده نماید هر چند نسبت به آجر تیغه و سفال از مقاومت به نسبت بالاتری برخوردار است ولی این مزیت زمانی حائز اهمیت است که از آن به عنوان دیوار باربر استفاده شود.

آجر گری یا فشاری

ویژگی‌های آجر گری

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، یکی از مصالح پر مصرف در ساخت و ساز و مراکز خرید مصالح ساختمانی در اصفهان آجر می‌باشد. آجرهایی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و با توجه نوع کاربرد، نمونه‌ای مناسب از آن‌ها انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد.
این متریال با نام آجر فشاری و زبره نیز شناخته می‌شود. از آن جایی که در روش سنتی ساخت این محصول کارگران با استفاده از فشار نیروی دست، خشت را داخل قالب جایگذاری می‌کردند، از آن با نام آجر فشاری نیز یاد می‌شود.
شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که تفاوت این محصول با انواع آجرهای ماشینی در چیست؟
از جمله تفاوت‌های این آجر با انواع ماشینی می‌توان به قیمت آن‌ها اشاره کرد. به گونه‌ای که آجرهای ماشینی به صورت تکی و آجرهای فشاری به صورت تنی محاسبه می‌شوند و این مساله بر روی قیمت روز آجر فشاری اصفهان تاثیر می‌گذارد. هم چنین این دو محصول از لحاظ نوع کاربرد، وزن و اندازه، نوع مواد اولیه در ساخت و ظاهر نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشند.
در گذشته از این محصول برای ساخت دیوارهای باربر، سقف طاق ضربی، دیوارهای جدا کننده و غیره استفاده می‌شده است. اما با گذشت زمان به دلیل وزن زیاد آن و هم چنین ساخت مصالح نوین ساختمانی کم کم استفاده از آن‌ها از رونق افتاد و تنها در مواردی هم چون فونداسیون سازی مورد استفاده قرار گرفت.

آجر گری یا فشاری

در ساخت فونداسیون، آجرها به صورت یک دیوار کم ارتفاع با عرض بیش‌تر از دیواری که قرار است بر روی آن ساخته شود، اجرا می‌شود. شاید بتوان گفت یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از این محصول در کرسی چینی می‌باشد.
از ویژگی‌های فیزیکی این آجر می‌توان به وزن مخصوص آن که ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد، اشاره کرد. وزن هر آجر حدود ۲ کیلوگرم بوده و تعداد آن در هر تن به ۴۵۰ تا ۵۰۰ عدد می‌رسد. این آجرها عموما دارای ضخامت ۳ تا ۴ سانتی‌متر هستند و در ابعاد ۲۲*۱۰*۵.۵ ساخته می‌شوند و عموما به صورت فله‌ای به بازاز عرضه می‌شوند.

معایب استفاده از آجر‌گری یا فشاری

استفاده از آجر گری یا فشاری معایبی دارد که عبارت است از:

  • امکان تغییر شکل به دلیل انبساط حرارتی و در نتیجه گذشت زمان می‌تواند باعث ترک خوردگی آن شود.
  • این نوع آجر عایق حرارتی و صوتی مناسبی نمی‌باشد و به حفظ گرمای خانه کمک چندانی نمی‌کند.

آجر گری یا فشاری

برای به حداقل رساندن ضایعات این محصول در هنگام حمل و بارگیری، باید دقت لازم انجام شود. برای حمل و بارگیری آجر گری می‌توان از نوار نقاله و یا از نیروی انسانی استفاده کرد. هم چنین باید توجه داشت در حین حمل با استفاده از یک کاور مناسب روی آن پوشانده شود تا در صورت بارندگی در معرض آن قرار نگیرد.

نکات ایمنی و شرایط نگهداری آجر

آجر سفال اصفهان را نباید در دماهای کمتر از ۵ سانتی‌متر اجرا نمود. اما در صورت انجام در دماهای سرد، باید دیوارهای تازه ساخته شده را با پوشاندن و انداختن چیزی بر روی آن، گرم نگه داشت و در صورت لزوم، طبق نظر مهندس ناظر، از ضدیخ استفاده کرد. پس از آجرچینی باید تا سه روز سطح آن را مرطوب نگه داشت. بهترین زمان دیوار چینی، پس از پایان بتن ریزی سقف می‌باشد. بهتر است پس از ۷ روز از بتن ریزی، دیوارچینی انجام بگیرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *